Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägsalt sprids även i vinter

/

Nu är det klart: Vägverket saltar vägar i länet även i vinter.

Annons

Precis som de senaste två åren saltas E 14 från Medelpadsgränsen via Bräcke, Gällö, Pilgrimstad och Brunflo, och precis som förra vintern saltas riksväg 87 mellan Ångermanlandsgränsen via Bispgården, Hammarstrand, Stugun och Östersund.

Det som enligt den ursprungliga informationen från Vägverket skulle bli en försöksverksamhet håller av allt att döma på att permanentas.

– Vi saltar på de mest trafikerade vägarna, och om vi möts av fel klimat finns det inga andra metoder, förklarar Vägverkets informationschef i Härnösand, Lennart Helsing.

När vädret på högtrafikerade vägar präglas av snabbt växlande temperaturer och underkylda regn fungerar det enligt Vägverket inte att ta bort halka med till exempel sand.

– Sanden blåser bort, fryser in eller sprutas bort från vägen av trafiken, heter det.

– De senaste vintrarna har inte Jämtland haft det vinterklimat som gjort det möjligt att få stabila vintervägar.Lennart Helsing hävdar att åkerinäring och kollektivtrafik applåderar saltet.

– Privatpersoner och kommunpolitiker förbannar dock saltet och vill hellre ha en stabil vinterväg.

De budskap som i vintras spreds från Bilprovningen i Östersund och där det uppgavs att saltet nu börjat sätta sina spår i länets bilpark ifrågasätts av Helsing:

– Det finns olika läger bland bilprovarna och det som sades är nog inte vetenskapligt underbyggt.

Helsing säger sig ha fått bilprovningsrapporter att saltat skulle vara bra för bilarna.

Skälet till detta skulle i så fall vara att bilarna tvättas oftare. Själva saltet övergår numera alltmera att spridas i form av saltlake med olika temperaturer.

Enligt pressinformationen säger Vägverkets regionchef för drift och underhåll, Jan-Erik Lundmark att verket arbetar för att hålla saltmängderna så låga som möjligt.

– Vi saltar precis innan halt väglag väntas eftersom det då krävs mindre mängder än när man måste tina tjocka isskikt.

– Detta missuppfattas ofta som att vi saltar innan det ens är halt.

Mer läsning

Annons