Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Traktor tappade vagn med grus

/
  • Den här sortens traktorer används i dag i vägunderhållet i Bräcke och Ragunda kommuner.
  • Den gruslastade vagnen blev stående på vägrenen.

Sedan i höstas sker det mesta av vägskötseln i Bräcke och Ragunda kommuner med hjälp av åtta stora, inhyrda jordbrukstraktorer.

Annons

Nya vägentreprenören, NCC, testar ett nytt koncept och räknar med att spara en halv till en miljon kronor per år jämfört med att använda lastbilar, en besparing på 10–20 procent.

Ur publik synvinkel har verksamheten veterligen fungerat klanderfritt.

Detta ända fram till natten mot söndagen.

Då lossnade en grusvagn från traktorkopplingen och vagnen gick av vägen när ekipaget var på väg ut ur Albackens by på väg mot Bräcke.

– Det här är en allvarlig händelse och man får tacka högre makter att ingen människa kommit till skada, säger Rud Eriksson, Albacken, som på måndagsmorgonen från sitt köksfönster fick bevittna bärgningsarbetet av vagnen.

Föraren hade kört från Bräcke, vänt i Sörbygden och var på väg tillbaka när han före Albacken körde av vägen och tvingades koppla loss vagnen.

När han skulle koppla på vagnen glömde han att sätta på säkringen på kopplingen och i ett gupp lossnade kopplingen och vagnen gick i diket.

Traktorägaren, Karl-Erik Saur, Nordhallen, Åsarna, konstaterar den mänskliga faktorn, men har tills vidare skilt föraren från jobbet.

Chef för NCC:s verksamhet är Stefan Bäcklund, Umeå, som förklarar att användandet av traktorer är ett experiment, välsignat av Trafikverket.

I Bräcke och Ragunda är NCC:s främsta försöksområde där man kör med åtta traktorer, och företaget har även ett par traktorer i gång i Åsele.

– Vi är inte riktigt nöjda med utfallet av den gångna vintern, något som inte bara beror på traktorerna.

– Ekipagen räcker inte riktigt till vid halkbekämpningen, där traktorerna skall dra en släpvagn med sandspridare, ofta vägande upp emot 20 ton.

– Framkomligheten i backar, både uppför och nerför, har varit ett problem, något som ställt stora krav på förarna.

NCC kommer i den utvärdering som skall ske i sommar att se över traktorernas utrustning.

Bland annat skall däck och skopor utvärderas liksom att man skall undersöka montering av väghyvelblad, aggregat för slyröjning av vägbankarna och utrustning för snöstörar.

En inte helt oväsentlig detalj är utbildningsnivån hos förarna.

NCC kommer att analysera varje vägområde och utvärdera huruvida någon eller några traktorer kommer att bytas ut mot lastbilar eller, i några fall, större traktorer.

NCC fick entreprenadkontraktet i höstas då de vann anbudsmatchen över Peab.

En traktor skulle enligt ritningarna vara mera flexibel och smidig än en lastbil och när det gäller plogning är NCC över lag är nöjda med resultatet.

En av de mera intressanta finesserna för entreprenören är att en jordbrukstraktor är vägskattebefriad, att jämföras med en lastbilsåkare som drabbas av en vägskatteutgift på runt 30 000 kronor per år.

Det kan i sammanhanget nämnas att NCC från och med 1 april övertar skötselentreprenaden av Bräcke kommuns vägnät, grönytor och fastigheter efter lokale åkaren Thomas Gärdin.

– Det här går att kombinera med vårt åtagande inför Trafikverket, säger Stefan Bäcklund.

Mer läsning

Annons