Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telia tystlåtna kring Afrikasamtalen

Det är väldigt svårt att från Telias i vanliga fall ytterligt samarbetsvilliga och kompetenta presstjänst få någon djupare information kring de så kallade Afrikasamtalen.

Annons

Telia hävdar att det är ett väldigt krångel kring den här sortens teletrafik och personalen på presstjänsten blir med ens påtagligt tystlåtna när LT kontaktar dem i fallet Jonne Ivarsson.

Allt talar därför för att dessa lurendrejerisamtal är mycket inkomstbringande för Telia som tar betalt av skojarna för att vidarebefordra skojarnas samtal.

LT har i arbetet med det här reportaget haft kontakt med minst fyra personer både på Telias presstjänst och i företagsledningen.

Företrädare för ledningen skulle enligt underhuggare återkomma till LT för intervju, något som ingen brydde sig om.

På presstjänsten hänvisar man till Post- och Telestyrelsen för redogörelse av regelverk och hur man som kund kan skydda sig från skojerierna.

LT ville ha svar på frågan hur stor provision Telia tar av skojarna och information om till vem som Telia betalar pengarna från teleräkningar från folk som Jonne Ivarsson.

Då blir det väldigt tyst.

Den tekniska biten kring hur telefonen fungerar och varför och att det är tvärsäkert att telefonen faktiskt använts i samband med skojerisamtalet kommer som rinnande vatten, men sen blir det stopp.

Telia hävdar att de inte har någon möjlighet att utifrån det uppringda numret och för LT:s räkning ta reda på vem som ringt Ivarsson.

– Vi vill inte störa vår ekonomiavdelning i deras arbete med den här typen av ärenden, förklarar en av informatörerna, Hans G. Larsson.

Mer läsning

Annons