Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Strösocker och salt ska ge bra vägfäste på E14

/
  • Saltbilsföraren Håkan Norlander, Gällö,  med den utrustning där sött och salt mixas innan det sprids på E 14  söder om Gällö. Foto: Ingvar Ericsson
  • Den här saltningsapparaten sprider numera även sock
e
r på E 14.
  • Göran Gabrielsson, Svenstavik, leder experimentet med socker och melass i vägsaltet på E 14.

En av landets just nu sötaste – eller snarare sötsura – vägsträckor är E 14 genom Bräcke kommun, de fyra kilometerna mellan Östasjön/Gällös industriområde och slutet på Långtjärnsrakan.

Annons

Där trafikanterna till vardags vredgas över vägsaltet är saltet på just den här sträckan till 50 procent och i experimentsyfte utspätt med socker, precis sånt socker som du har i din sockerkaka.

Och experimentet är på väg att utvecklas.

I nästa steg av experimentet spädes saltet ut med sockerprodukten melass!

Experimentet sker i samma veva som Vägverket fortsätter sitt i år två år gamla försök med saltning av E 14 mellan Bräcke och Brunflo.

Göran Gabrielsson, Svenstavik, tidigare Vägverksanställd, numera egen rikstäckande konsult i vägbranschen, leder, analyserar och utvärderar experimentet för Vägverkets räkning.

Det är inta bara rent raffinerat socker som används på vägen.

Man provar även nermalda sockerbetor och oraffinerat råsocker, och samtidigt som man testar ingredienser testar man även olika blandningsförhållanden för att se vad som ger bästa effekt.

Försöken följs hela tiden med hjälp av en friktionsmätare och i jämförelse med referenssträckor.

Ett motsvarande sockerexperiment pågår samtidigt i Bergslagen, där försöket pågått sedan 2005.

– Där har det under ett par år gått snett till följd av dåliga vintrar, förklarar Gabrielsson.

Att melass kommer att användas i försöket beror på att man vill ha en lösning med hög sockerhalt.Melassen blandas separat i en behållare på saltbilen och som används för att befukta saltet med.

Fysikaliskt inträffar det att man vid inblandning av socker sänker fryspunkten med så mycket som tio grader jämfört med rent salt, det vill säga vägbanan blir inte isbelagd förrän vid minus 20 grader.

– Vi tror att man med inblandning av socker och melass skall kunna få en längre utdragen effekt av de halkbekämpningsåtgärder som vidtas, säger Göran Gabrielsson,

– Det här kan leda till färre insatser med bibehållna givor, något som skulle spara pengar.

En intressant sak är korrosionseffekten, det vill säga den påverkan som saltet och sockret har på våra bilar.

– Med sockerinblandning halveras korrosionen av zink och när det gäller stål minskas korrosionen med tio procent.

Att blanda in socker och melass i vägsaltet är i dagsläget en mycket dyr metod att bekämpa halka.

Om det här någonting som fungerar kommer sockerodling att kunna få en ny inriktning.

– Företaget Syrgenta AB i Helsingborg har sagt att det nog kan gå att ta fram sockerbetsfröer som ger en sockerbeta som skulle kunna skördas två gånger per år.

– Det väntar en världsmarknad…!

Mer läsning

Annons