Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slam döljer det mystiska vraket Kopparoxen

/
  • Mycket bättre överblick än på de här bilderna går inte att ta av kopparoxen på grund av den stora mängd slam som ständigt rör sig i vattnet på platsen.  Foto: Elling Hallqvist och Jimmy Dahlström
  • Göran Olsson, Herrevadsströmmen, med boken om Huså bruks historia och den teckning som han har gjort av hur kopparpoxen kan ha sett ut.
  • Mycket bättre överblick än på de här bilderna går inte att ta av kopparoxen på grund av den stora mängd slam som ständigt rör sig i vattnet på platsen.  Foto: Elling Hallqvist och Jimmy Dahlström
  • 14 meter lång och fyra meter bred är den, kopparoxen och tros ha sett ut så här när den  i början av 1800-talet trafikerade Revsundssjön. Göran Olssons teckning baserar sig på över 100 detaljfoton.

Många kan ha hört talas om den, men få – om ens någon – har i modern tid sett den i dess hela, 14 meters fulla längd. Det här handlar om kopparoxen, en historisk klenod som ingen har lyckats fotografera på grund av det ständiga slam som svävar omkring den.

Annons

Kopparoxen är en båt, en pråm, som ligger som ett kulturhistoriskt vrak i Revsundssjön.

Den ligger på bara någon meters djup, runt 40 meter från stranden, vid Blindgubbnäset i Sandnäsfjärden i västra delen av Ammerön, söder om Gällö.

Vid klart och lugnt väder kan man från båt titta ner i vattnet och se dess konturer.

De bilder som LT visar i det här reportaget är veterligen de första som publicerats av det rara skeppet.

Kopparoxen i Revsundssjön är den enda kända lämningen som finns av den här sortens båtar.

Några ritningar har inte påträffats, varför det just nu ges järnet i dokumentationen av Revsundssjöns eget Wasa-skepp med funderingar kring att så småningom skapa en replik.

Originalet där nere i sjön är skyddat av fornminneslagen och får inte flyttas.

Båten fungerade i den mycket omständiga transportkedjan av koppar från koppargruvan i Huså på Åreskutans norra sida mot Sundsvall och Stockholm för vidare befordran ut i världen.

Kopparoxen planeras bli ett stort nummer vid det så kallade Sjöspektaklet i Revsundslogen i Revsund nu på fredag.

Där deltar kopparoxens brinnande forskare och marknadsförare Göran Olsson, Herrevadsströmmen, med senaste uppdateringen kring mystiken kring båten.

Malmtransporterna från Huså och Fröå pågick under 80 år, mellan 1755 och 1830, varefter kopparen kördes ut via Norge/Verdalsöra. Malmen bröts i Huså och transporterades med häst och båt via reningsstationen i Semlan, där malmen lär ha blivit till runt 98 procent rena, runda kopparplattor á 40 kilo.

Efter att ha körts på båt i Storsjön från Offne till Brunflo användes Kopparstigen, en väg som är omnämnd i Huså Bruks historia, och vars rutt i dag är okänd och som slutar i Pilgrimstad.

Göran Olssons intresse tar vid i Pilgrimstad där kopparen lastades på kopparoxar och kördes på Revsundssjön via Revsundet och söder om Ammerön till Bräcke.

Oxarna tillhörde gruvbolaget i Huså och hur många båtar som byggdes och gick i trafik i koppartrafiken är okänt.

Oxen drevs sannolikt med en kombination av segel, åror och pålar där man drev ekipaget genom att gå på den 60 centimeter breda relingen. Hur Revsundssjöns oxvrak hamnat där det ligger är höljt i dunkel. Vraket är tömt på sitt innehåll och en teori är att ekipaget drabbats av hård vind och drivit på grund och förlist vid Kopparnäset.

Under följande vinter sågades ett hål i isen och den värdefulla, runt tre ton stora lasten av koppar bärgades, varefter båten övergavs.

Med tiden har den drivit och fått sin grav där den nu ligger. En uppgift är att båten efter förlisningen köptes av Skönvik & Sund, det bolag som i dag är SCA.

Inte särskilt många lär ha ägnat sig åt historieforskning kring kopparoxarna.

Förutom Göran Olsson nämns även Huså bruksmuseums eldsjäl Håkan Färnström, Huså, och Conny Liljeteg, Flatnor.

Dock lär det aldrig ha tagits fram så många detaljbilder som nu.

Mer läsning

Annons