Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ombyggnad av E 14 fick vänta – Saabs vägsatsning gick före

/
  • E 14 mellan Pilgrimstad och Brunflo får behålla sitt utseende, sannolikt i tio år till, till följd av vägsatsningen för Saab mellan Göteborg och Trollhättan.  Foto: Ingvar Ericsson
  • Så här kommer E 45 mellan Göteborg och Trollhättan att se ut när vägen är klar att tas i bruk 2012. Foto: Vägverket
  • 7,5 mil motorväg för 3,5 miljarder till fromma för Saab på bekostnad av bland andra  E 14 mellan Pilgrimstad och Brunflo. Foto: Vägverket

På många sätt surt så det förslår är det att bilmärket Saab kan vara på väg ut ur den svenska industrivärlden. Inte minst är det surt för alla dem som färdas på E 14 mellan Pilgrimstad och Brunflo, en sträcka som för fem år sedan skulle ha varit ombyggd till motortrafikledsstandard med mitträcken, om det inte varit för Saab.

Annons

Saab var som bekant för en rad år sedan nedläggnings-/flyttningshotat.

Ett av skälen till den hotande nedläggningen var att väg- och järnvägsförbindelserna mellan Trollhättan och Göteborg inte höll måttet för Saabs behov av infrastruktur.

Så väg- och järnvägsmyndigheterna slog sig ner och analyserade landets alla vägprojekt med avsikt att hjälpa Saab.

Väg- och Banverk for fram med rödpennan och dirigerade om penningflödet från en rad nationella vägprojekt till projekt Bana Väg i Väst, en tio miljarder kronor stor satsning på 7,5 mil motorväg och järnväg mellan Trollhättan och Göteborg.

Av de tio miljarderna faller 3,5 miljarder på en motorvägsdel av E 45 som innehåller de dryga 80 miljonerna som det för snart tio år sedan bedömdes att ombyggnaden av E 14 skulle ha kostat.

Det nya motorvägsprojektet påbörjade i skissform 2002 och blir klar 2012, en tidpunkt när Saab i värsta fall kan vara ett ljuvt minne blott. Inget talar i dagsläget för att E 14-bygget ännu kommit igång 2012.

Bertil Nenzén på Vägverket i Östersund säger sig ha uppfattningen att en ombyggd E 14 skall kunna stå klar inom tio år.

En spektakulär och tämligen okänd detalj kring motorvägsbygget i Trollhättan är att Alebacken, en slalombacke i Alafors, två mil norr om Göteborg, kommer att höjas med 20 meter och förlängas med 150 meter med överblivna jord- och bergmassor från bygget.

Det handlar om 1,5 miljoner kubikmeter massor som skall köras upp på toppen och göra backen större.

Med lite god vilja kan man på så sätt ändå hoppas att motorvägsbygget på så sätt kan inspirera skidåkare att besöka skidanläggningar i vårt län.

Alltid något i så fall ... !

Mer läsning

Annons