Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ökänd vägsträcka i Revsund byggs om

/
  • ”Det är mycket berg att forcera”, konstaterar entreprenören Sven-Erik Hallqvist.
  • Grävmaskiner, dumprar och en bergborrvagn har satt i gång ombygg-naden av den 16 kilometer långa, ökända svartvägen mellan Revsund och Våle.Foto: Ingvar Ericsson

Nu har det brakat loss ordentlig i skogen i norra Bodsjö, söder om Gällö. Detta när entreprenadföretaget Hallqvist & Karlsson, Östersund, med fem grävmaskiner, lika många dumprar samt en bergborrvagn startat ombyggnaden av den 16 kilometer långa, ökända svartvägen mellan Revsund och Våle.

Annons

Renoveringen skall vara slutförd hösten 2010.

En mycket välkommen nyhet är att hela sträckan skall asfalteras.

Ursprungligen var det sagt att endast den åtta kilometer långa sträckan Revsund–Herrevadsströmmen skulle asfalteras och att resterande väg skulle förbli en grusväg, ehuru av högsta kvalitet.

Vägverket har vikt sig för trycket och slagit sig ner att räkna och då funnit att en asfaltering av hela sträckan ”endast” kostar 1,5 miljoner extra, en smäll som man således tar till glädje inte minst för Bodsjöborna.

Sedan en tid tillbaka pågår nu arbetet med sträckan Våle–Herrevadsströmmen och LT besökte på torsdagen det tämligen våldsamma arbetet med bergsklackarna norr om Orrskäret/Spjätten.

– Det är väldigt mycket berg att forcera, konstaterar entreprenören Sven-Erik Hallqvist, som har etablerat byggets platskontor i Sunnestbyn.

Hallqvist & Karlssons del av det omfattande renoveringsprojektet belöper sig till försvarliga 46 miljoner kronor. För pengarna skall man räta ut vissa vägsträckor, hyvla krön, fylla ut dalar och slutligen belägga med mjukt oljegrus, på fackspråk mjog, samma sorts beläggning som ligger på sträckan Revsund-Gällö.

Vägverket har gjort en del förarbete, bland annat i form av att röja skog längs vägen och byta en del trummor.

Mer läsning

Annons