Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nils Rosling - en kommunal våt dröm i återvinningsbranschen

/
  • Viking Rosling har en hyfsad lekplats på pappa Nils däckberg i Gimdalen.
  • NJR Demontering i Gimdalen för hela tiden påfyllning av skrotade bilhjul.
  • Stena Metall har kört upp ett par hundra ton traktor- och lastbilshjul som väntar på att åtgärdas. Problemet är att Nils ännu inte har byggt maskinen som skall åtgärda dem.
  • Stena Metall har kört upp ett par hundra ton traktor- och lastbilshjul som väntar på att åtgärdas. Problemet är att Nils ännu inte har byggt maskinen som skall åtgärda dem.
  • Lite ogjort, kanske? Nils Rosling, Gimdalen, på den hjulhög från Stena Metall där han i återvinningens namn skall skilja däck från fälgar.
  • Genom det här hålet i containerväggen kastas de deformerade fälgarna ut.
  • Hjärtat i verksamheten: Med 30 tons tryck kläms hjulet ihop varvid fälgen deformeras och faller ut ur hjulet.
  • Smältfärdiga fälgar för transport till Stena Metall och Sandvikens järnverk.
  • Nils och Viking Rosling och Magnus Jonsson vid fälgförädlingsmaskinen i Gimdalen.
  • Magnus Jonsson, Sösjö, hjälper Nils Rosling med hans återvinning. På bilden ses det transportband som bär ut de gamla däcken.
  • Den här utrangerade hydraulcylindern kommer i sitt nya liv att bli den maskin som pressar samman lastbils- och traktorhjul.

Att säga att han är en kommunal näringslivschefs våta dröm är inte helt fel när det gäller Nils Rosling, 27, Gimdalen, norr om Bräcke.

Annons

Sällan träffar man en glesbygdsentreprenör som med en sådan glöd går in för vad han föresatt sig.

Nils började för två år sedan, helt och hållet från noll, utan ett öre i offentligt stöd.

Han har med hjälp av egen skalle konstruerat och byggt den maskin som gör jobbet och han sköter både marknadsföring, logistik och affärer.

Just nu sysselsätter han fyra personer i sitt lika enkla som häftiga återvinningsföretag som sysslar med att samla in bilhjul, avlägsna däcken, klämma ihop fälgarna och skicka alltsammans till återvinningsindustrin.

Nils verksamhet sker i den enskilda firman NJR Demontering där NJR står för Nils Johan Rosling.

Nils startade för två år sedan sin verksamhet i snudd på hobbyskala utifrån sin idé om hur man lämpligast klämmer ihop och demolerar ett bilhjul.

– Nu börjar det faktiskt kännas lite industriellt, säger Nils där vi klafsar runt på det område där han har sitt imposanta hjullager.

För en mera manschettförsedd industriman med andra referensramar kan Nils anläggning säkert tyckas spartansk så det förslår:

Produktionsmaskineriet är inrymt i en lastcontainer där Nils plockat bort ena gavelluckan och kapat hål i långväggarna.

Det ena hålet används för att kasta ut de ihopklämda fälgarna och från det andra går ett transportband som förpassar däcken till återvinningshögen.

Trångt, tungt, oautomatiskt och okomfortabelt, men effektivt.

Lättmetallfälgar går inte att klämma ihop på samma sätt som stålfälgar.

Eftersom lättmetallen är så mycket mera värd än stålet används en vanlig gummiverkstadsmaskin för att avlägsna däcken.

Detta utan att företaget således förlorar nämnvärt på kuppen.

En inspirerad dag med hårdkörning kan ge upp till tio ton metall.

– Om allt flyter och vi hjälps åt kör vi fyra hjul per minut.

– Flaskhalsen är hur mycket man orkar mata in.

– Efter en tiotonsdag är man ganska trött, faktiskt…!

– Två dagar orkar man, men sen måste man ta igen sig.

De flesta hjulen levereras till Gimdalen av Stena Metall i Timrå, ett företag som lär ha problem med att ta isär däck och fälgar.

För besväret betalas Nils för levererade nersmältningsbara fälgar.

Leveranslunken ligger just nu på tre containers á 40 kubikmeter per vecka, transporter som Nils anlitar Gärdins åkeri i Gimån att utföra.

– Fälgarna som kommer från mig är ren metall och klara att smälta ner och går på järnväg till Hofors och Sandvikens Järnverk.

Däcken har inget marknadsvärde.

Vissa däck måste Nils till och med betala för att bli av med.

Skrotdäcken hämtas av Svensk Däckåtervinning i Gävle, som skickar dem till företaget Cementa i Slite på Gotland, där däcken eldas i företagets masugn och där askan återvinns i cementen.

Stena Metall har uttryckt önskemål om att Nils även skall ta om hand traktor- och lastbilshjul.

Stena har kört upp ett par hundra ton lastbilshjul till Gimdalen där Nils ännu inte har några verktyg att ta hand om dem.

Således är han just nu i färd med att bygga en liknande pressmaskin för den sortens hjul, upp till två meters diameter.

Den nya maskinen blir mobil och får ett presstryck på 75 ton.

– Jag kopplar den till min lastbil att dras runt här på området och matar in hjulen med en kran.

Mer läsning

Annons