Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mats har sågen som gör rännor i isen

/
  • Sågkedjan är sju centimeter bred och maskinen sågar tre-fyra meter per minut. Foto: Jan Andersson
  • Sågkedjan är sju centimeter bred och maskinen sågar tre-fyra meter per minut. Foto: Jan Andersson
  • – Maskinen gör jobbet själv, jag bara kollar riktningen någon gång då och då, säger Mats Garmager.
  • Här sågar Mats Garmager upp en isränna mellan Anviken och Värviken i Revsundssjön. Sträckan är 800 meter och Mats måste såga två gånger för att kabeln ska kunna läggas ner.
  • Här kommer Johannes Håkansson dragandes på fiberkabeln som läggs ner samtidigt som elkabeln. Schäfern Sally är med husse på jobbet.
  • Issågen byggdes i 100 exemplar i början av 1960-talet. Nu finns det två kvar, men en av dessa är i beståndsdelar. Mats Garmager är lycklig ägare till den enda såg som fungerar.

Har ni behov att såga upp några isblock i varierande storlek, då ska ni vända er till Mats Garmager från Östersund. Han är nämligen ägare till Sveriges största issåg, som han just nu sågar upp isrännor med på Revsundssjön.

Annons

Det är Jämtkraft som i dagarna sågar upp isrännor för att lägga ut elkabel och fiberkabel över vissa sjöar i länet.

Arbetet ingår i Jämtkrafts vädersäkringsprojekt. I går var det Revsundsjöns tur och nu sågas det upp en isränna mellan Anviken och Värviken.

Den röda maskinen sågar sig fram med en fart av 3-4 meter per minut i den halvmetertjocka isen. Det sprutar issörja från det över metern långa svärdet, som har en kedja som är sju centimeter bred. Själva sågdelen verkar komma från en förväxt motorsåg.

– Tyvärr så blir rännan några centimeter för smal för den grova kabeln som vi ska lägga ut, så vi måste såga två gånger, säger Mats Garmager, som har företaget Jämtlands undervattensentreprenad.

Han berättar att det tillverkades 100 stycken sågar av den här modellen i början av 1960-talet och nu finns det två kvar. Den ena ligger i beståndsdelar och så finns det Mats maskin, som är totalrenoverades för något år sedan. Den är nu troligen i bättre skick än när den en gång byggdes.

Ursprungligen byggdes maskinerna för att hjälpa till med flottningen vintertid.

Sågen drivs av en Volkswagen– motor i industriversion på 35 hästar. Maskinen har en vinsch framtill och den matar sig själv framåt genom att en vajer som sitter fast i isen längre fram dras upp på en trumma.

– Den sköter sig helt själv. Jag behöver bara kolla att riktningen är rätt någon gång då och då.

När kablarna släpps ner i isrännan har de fått en tyngd var tionde meter. Kabeln sjunker ner någon decimeter i dyn och det är ytterst sällan de blir något fel på en sjökabel när de väl kommit på plats.

– Det är perfekt att göra det här jobbet vintertid, säger Jens Halvarsson som är samordnare på Jämtkraft. I går var han vid Revsundssjön för att övervaka jobbet.

– På sommaren måste vi jobba från båt och vi har fiskeintressen att ta hänsyn till. Nu går allt mycket snabbare och smidigare.

Mats Garmager har mycket jobb den här årstiden med sin issåg.

– När det här är klart ska jag såga upp en ränna på en småländsk sjö åt Västerviks Energi. Har man en sådan här maskin är det inte svårt att få uppdrag, skrattar Mats.

Mer läsning

Annons