Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gjutstolpar från 60-talet under Revsundsbron upprör båtfolket

/
  • På den här stolpen ser man jack från propellrar som slagit emot. Foto: Jonne Ivarsson
  • Båtägarna Jonne Ivarsson och Jörgen Olsson, Pilgrimstad, tycker att det borde vara dags att avlägsna de stolpar som står kvar under Revsundsbron som en lämning sedan bron byggdes.
Foto: Ingvar Ericsson

1969 togs den i bruk, den nya bron över Revsundet i Revsundssjön, i Revsund intill Revsunds kyrka, väster om Gällö.
Vid bygget stöttades gjutformen med hjälp av pålar som kördes ner i botten.

Annons

Sex av dessa pålar lämnades och har sedan dess stått kvar och har utgjort irritation för båtfolk som passerat sundet och under bron.

Under åren har flera båtar skadats mot stolparna.

Ett av de mera dyrbara haverierna drabbade förra sommaren Fredrik Högbom, Anviken, som kvaddade sin båtpropeller på en av stolparna.

Pris: 7 000 kronor.

I samma veva som det på senare år upparbetats ett omfattande engagemang kring båttrafiken i Revsundssjön och som bland annat resulterat i ett sjöns eget sjökort har frågan om de lämnade stolparna under bron i Revsundet aktualiserats.

För att ta reda på hur det egentligen ser ut på platsen tog sig amatördykarna Jonne Ivarsson och Christer Jonsson, Pilgrimstad, nyligen ner under bron medförande en kamera. Där kunde de konstatera att sex stolpar sticker upp i två rader ur botten.

En stolpe sticker upp lite högre än de övriga och mäter 95 centimeter över botten och slutar 80 centimeter från ytan med dagens vattenstånd.

– Med ett lägre vattenstånd hamnar de större småbåtarna genast i farozonen, säger Jonne Ivarsson.

Att köra båt genom Revsundet handlar om att navigera i en tämligen smal och krokig farled där leden märkts ut med flaggmarkeringar.

På Vägverket i Härnösand säger sig Mats Söderberg på broavdelningen inte känna till de exakta förhållandena i Revsundet.

– Vi känner till att det finns ett problem och vi vet att pålarna finns där.

– Jag skall åka och ta mig en titt på platsen, men eftersom det sannolikt handlar om trästolpar borde det vara tämligen enkelt att kapa ner dem.

Jonne Ivarsson menar att det säkert skulle vara bättre att ta hjälp av en grävmaskin och med vajer rycka upp stolparna ur botten.

Den fria segelhöjden under Revsundsbron vid medelvattennivå ligger på runt 250 centimeter.

Mer läsning

Annons