Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bräckes hemtjänst får godkänt

För att skaffa sig en värdemätare på sin kompetens undersökte Bräcke kommun under oktober 2008 hur personer som får hjälp av hemtjänsten upplever kommunens personals delaktighet, bemötande och tillgänglighet.

Annons

Brukarenkäten har varit en del av kommunens kvalitetsarbete med målsättning att utvärdera och förbättra verksamheten.
Resultatet visar att vård- och omsorgsavdelningen i Bräcke kommun erbjuder en god kvalité.
Hemtjänstinsatser omfattas av personlig omvårdnad, service i hemmet, trygghetslarm, matdistribution, ledsagning och avlösning i hemmet.
Sammanlagt har 248 enkäter skickats ut och svarsfrekvensen har varit 87,2 procent.
Resultatet visar bland annat att förtroendet för personalen är högt:
72,5 procent upplever alltid förtroende och 24,8 procent oftast förtroende.
Att kunna påverka tidpunkten för sin hemtjänstinsats kan enligt enkätsvaren bli bättre. 33 procent upplever att påverkan kan ske på tiden medan 45 procent svarar så oftast är fallet.
58 procent upplever att personalen alltid bryr sig om vad brukarna tycker och 38 procent svarar oftast.
96 procent av brukarna säger sig vara nöjda med den vård och omsorg som kommunen erbjuder.

Mer läsning

Annons