Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bo äger en av landets vassaste snöskotrar

/
  • Benny Wiberg visar hur man ”Åker på rulle”, det vill säga förflyttar skotern med endast mattans bakre del i snön.
  • Här, under dynan, ligger närmare 100 extra hästkrafter i form av ett turboaggregat och väntar på att bli igångsmackade. Bo Winroth och Benny Wiberg är imponerade över prestandan.
  • Drivmattan har 57 millimeter höga kammar som skottar fint i lössnön  i Fanbyn och skotern har förlängts från 389 till 411 cm.
  • En stolt skylt visar att skoterns förlängning är tillverkad i USA.

Ja, ja, ja, jag vet; Som någotsånär sansad och seriös journalist bör man inte i onödan gödsla med svordomar i en tidningsartikel.
– Men satan vilket tryck det är i Bo Winroths skoter!

Annons

Det här är ett ”overkill” i brontoklassen! Jag skulle aldrig drömma om att ifrågasätta nödvändigheten av det som det här handlar om.

Detta eftersom man sällan möts av an sådan glödande entusiasm över en ägodel som den som Bo visar prov på.

Bo Winroth, bosatt i Pilgrimstad, inköpte för någon månad sedan maskinen som i dag lär vara en av landets tre kraftigaste snöskotrar. Med högsta turbotryck vid 11 000 varv/min – när varvtalsregulatorn slår ifrån – bromsar den endast 998 cc lilla motorn lite drygt 400 hästkrafter!

Till vardags nöjer sig Bo med tämligen tillräckliga 330 sanslöst vilda och sexigt vackert gnäggande hästar.

Det här handlar om en Yamaha RX-1 Mountain, en i grunden relativt stillsam pjäs med en effekt om 145 hästar.

145 hästar kan man ju tycka är mycket så det förslår, men motorblocket lär vara fabriksdimensionerat efter 400 hästar, så Bos tokeligen uppskrämda och turbomatade maskin ligger alltså på sprängningsgränsen.

Mästare bakom detta delvisa custombygge är företaget NTC i Arvidsjaur, som genomfört bygget som ett företagsprojekt. När maskinen var klar lades den ut till försäljning och köptes i senhöstas av skoterracingräven Benny Wiberg, Gällö, som nu sålt den till Bo.

– En så här kompetent lössnömaskin var ingenting för mig, förklarar Benny där vi sitter över en kaffeslurk hemma hos Bos föräldrar Marianne och Sören i Fanbyn, Sundsjö, och låter pulsen sjunka och adrenalinet rinna tillbaka.

Originalskotern vägde 347 kilo. Den har bantats till 294 kg fulltankad och förflyttas således med drygt en hästkraft per kilo skoter.

Ett häftigt förflyttningssätt med denna brutala best är att ge full gas så att skotern reser sig och därefter åka på drivmattans bakersta del som enda kontakt med marken.

”Åka på rulle”, kallas det när man åker så. Benny Wiberg kan den konsten, och Bo Winroth övar ...!

Skotern kommer att visas vid skoter-folkracet på Hosjöbanan i Sundsjö 21 mars.

Mer läsning

Annons