Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Upprustning av väg 315 kan börja nästa år

Väg 315 mellan Rätan och Utanbergsvallarna är ett steg närmare upprustning. Vägverkets förslag är nu ute på remiss och om allt går det som det ska kan bygget påbörjas nästa år.

Annons

Boende utefter väg 315 mellan Utanbergsvallarna och Rätan har länge klagat på den låga vägstandarden som råder på sträckan, och många menar att vägen är rent av livsfarlig vissa tider på året. I takt med att vägstandarden försämrats har vägen också fått en allt viktigare uppgift i och med att fjällturismen växt, vilket gjort behovet av en upprustning ännu större.

Men nu ser det ut som de boendes väntan på bättre vägförhållanden kan vara över.

Som LT tidigare berättat har Vägverket under det senaste året arbetat med att ta fram förslag på hur vägstandarden skulle kunna förbättras mellan Rätan och Utanbergsvallarna. Förslaget till förstudien är klar och berörda organisationer, företag och privatpersoner har nu drygt tre veckor på sig att lämna in sina synpunkter på de föreslagna åtgärderna.

I förstudien föreslår Vägverket bland annat att hela sträckan ska förstärkas, att en ny förbifart byggs vid Böle, att korsningen av väg 315 och 316 åtgärdas med vissa byggnationer och att vägen, förutom genom byarna, breddas till 7,5 meter.

Vägverket föreslår också att flera kurvor rätas ut, backar justeras och diken förbättras.

Målet med de föreslagna åtgärderna är bland andra att vägen ska tåla tyngre fordon i framtiden, att hastigheten på vissa ställen ska kunna höjas och att trafiksäkerheten ska bli bättre och att antalet olyckor därmed ska minska.

Tidigast under den senare delen av 2011 kan renoveringsarbetet, som beräknas kosta mellan 60 och 70 miljoner kronor, påbörjas.

– Samtidigt ska man komma ihåg att mycket fortfarande kan hända och att byggstarten kan komma att skjutas fram. Det är många faktorer, så som handläggningstider och överklagningsperioder, som spelar stor roll i sammanhanget, säger Karin Georgsson, projektledare på Vägverket region mitt.

– Dessutom är finansieringsfrågan inte helt löst, vilket naturligtvis påverkar byggstarten i allra högsta grad, fortsätter hon.

Mer läsning

Annons