Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stickspårsskandalen får rättsliga följder

/
  • Skandalbygget av stickspåret mellan Svenstavik och Skanderåsen slutar aldrig att spöka. Nu spelas det upp en omfattande ekonomisk brottslighet i samband med bygget. En man har åtalats för grov trolöshet mot huvudman. Mannen misstänks ha stoppat miljonbelopp  i egen ficka.  Foto: lennart mattsson

Den omfattande ekobrottsutredningen som nu lett till att en man åtalats misstänkt för grov trolöshet mot huvudman har kopplingar till skandalbygget av stickspåret i Skanderåsen och Svenstavik. Enligt polisutredningen blev bygget drygt 1,1 miljoner kronor dyrare på grund av gärningar som mannen åtalas för.

Annons

Bergs kommun satsade miljontals kronor på stickpåren i Svenstavik och Skanderåsen. Delar av banorna har aldrig använts och i dag är rälsen delvis bortriven och har asfalterats över. Bygget kom dessutom att kosta skattebetalarna 14 miljoner mer än beräknat.

LT har skrivit om järnvägsprojektet vid flera tillfällen.

Nu får bygget också rättsliga följder.

Länstidningen berättade i gårdagens tidning om en man som åtalats för grov trolöshet mot huvudman, ett transportföretag i länet där han arbetat under flera års tid.

Mannen misstänks att genom falska fakturor lyckats fiffla åt sig själv drygt en miljon kronor. Mannen är också åtalad för grovt bokföringsbrott i ett företag han var delägare i.

Utredningsmaterialet omfattas bland annat av en faktura på 1274 ton begagnad räls, köpt från Norge. Enligt utredningen består Skanderåsbanan av sju kilometer spår, som innebär 14 000 meter räls. Vikten på rälsen som gått i åt i bygget beräknas uppgå till 560 ton. Men om tranporten, som det finns fakturor på, avsett räls så har det debiterats för 714 ton för mycket, konstaterar utredaren.

I förhör har det framkommit att det köptes mer räls än det behövdes då man blev tvungen att köpa hela det begagnade partiet. Det har inte gått att få fram vart det resterande partiet räls från Norge tagit vägen.

Den åtalade mannen har genom samarbete med ett antal entreprenörer i bygget lyckats göra inköp av material mycket dyrare för transportföretaget.

Fakturor som omfattar material till bygget hade sammanlagt blivit drygt 1,1 miljoner kronor billigare om det köpts in direkt utan mellanhänder. Det vill säga om den åtalade mannen, med hjälpt av de tre entreprenörerna och ett antal osanna fakturor, inte hade blivit inblandade i köpen.

Slutkostnaden av stickspåren blev 35 miljoner kronor, 14 miljoner mer än man beräknat från början. Under fjolåret plockades rälsen som korsar E45:an i höjd med Skanderåsen bort.

Den åtalade var anställd på transportföretaget i sammanlagt åtta år, sedan slutade han på egen begäran. Enligt den förundersökning som gjorts mot den åtalade mannen handlar det dock om ännu mer pengar som transportföretaget gått miste om, än det som härrör just till järnvägsbygget, totalt 1,9 miljoner kronor. Av de fakturor som är kända i utredningen, ska mannen ha fått cirka 1,3 miljoner kronor utbetalat till sig själv personligen.

I summeringen av en promemoria som ingår i det omfattande utredningsmaterialet skriver förundersökningsledaren att .

Det konstateras också att den åtalade mannen genom sina tillvägagångssätt har kunnat gynna sig själv, sitt eget bolag och ett antal andra företag, på bekostnad av transportföretaget.

Mer läsning

Annons