Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Landsbygden förlorar när Vägverket fördelar”

/
  • Riksdagsledamoten Per Åsling (C), Ove Olsson, boende i Lockåsen, och Dan-Olov Westberg (C), Bergs kommunstyrelses vice ordförande, inspekterar den enskilda vägen mellan Älven och Hällne i Oviken. Foto: Sandra Högman

Vägverkets fördelningsprincip diskriminerar landsbygden. Det tycker riksdagsledamoten Per Åsling (C), som jobbar för att antalet enskilda vägar i länet ska bli färre och de statliga bidragen högre.

Annons

Efter en omkring sex kilometer lång väg mellan Älven och Hällne i Oviken finns 53 hushåll som tillsammans utgör Lockåsen-Gisselåsens samfällighetsförening.

Föreningen betalar årligen omkring 167 000 kronor för att hålla den enskilda vägen i gott skick.

Den föreningsmedlem som betalar den största andelen betalar 25 000 kronor för tre år.

– Det är ett högt pris att betala för att få bo på landsbygden, säger centerpartistiske riksdagsledamoten Per Åsling, som nu satt vägfrågan på agendan eftersom han anser att Vägverkets sätt att fördela sina pengar slår orättvist mot Jämtland.

Av länets vägar är 602 mil allmänna vägar. 3 486 mil är enskilda, varav 326 beviljas bidrag. Men Vägverket ger inte bidrag efter hur lång sträckan är, utan efter befolkningsunderlaget, vilket ur Jämtlands perspektiv är mycket orättvist, anser Åsling

Han får medhåll av Ove Olsson, boende efter den aktuella vägen och medlem i Lockåsen-Gisselåsens samfällighetsförening.

– Några hundralappar extra är jag beredd att betala för att bo på landsbygden, men när det handlar om tusenlappar känns det lite väl mycket, säger han.

På vardera sidan om den väg som Lockåsen-Gisselåsens samfällighetsförening har ansvar för ligger allmänna vägar som Vägverket ansvarar för och där de boende inte behöver betala extra.

– Därför borde, enligt min uppfattning, även den här vägen var allmän, säger Per Åsling.

Och enligt Åsling finns det flera liknande exempel i länet.

För att få bukt med problemet har Åsling under det senaste halvåret uppvaktat Vägverket för att uppmärksamma problemet som många vägföreningar i dag brottas med.

Han har två krav på Vägverket som han presenterat både skriftligen och muntligen.

– De enskilda vägarna i landet måste ses över av Vägverket. Flera av de vägar som i dag är enskilda borde bli allmänna och därmed underhållas med skattemedel. Dessutom borde fördelningsprincipen ändras så att landsbygden inte diskrimineras, säger Per Åsling.

– Vi behöver mer pengar för att hålla länets vägar i gott skick eftersom både skogsindustrin och turistnäringen hela tiden växer och sätter högre tryck på våra vägar, säger han.

Mer läsning

Annons