Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Knyt samman Storsjöbygden med en ny väg mellan broarna”

/
  • ”Det skulle bli en kortare vägsträckning, vi skulle slippa de låga hastighetsbegränsningarna och vi skulle förbättra kommunikationen mellan Bergs kommun och Östersunds kommun”, säger Mattias Wikner, ordförande i Ovikens företagarförening. Foto: Håkan Luthman
  • Om Bergs kommun får som de vill kommer den nya vägen gå mellan Vallsundsbron och Sannsundsbron.Grafik: Kjell Nilsson-Mäki

Väg 592 på Annersia kan få en ny vägsträckning. Bergs kommun vill i stället ha en ny väg mellan Vallsundsbron och Sannsundsbron.

– Det finns redan ett projekt som av någon anledning fallit bort i de länsövergripande diskussionerna, säger Elise Ryder Wiken på kansliavdelningen, Bergs kommun.

Annons

I tisdags skrev Länstidningen om Vägverkets förstudie för väg 592 på Annersia. Projektet innebär att en ny väg ska byggas – till en kostnad av 60 miljoner kronor. Det är Länsstyrelsen, som i samråd med kommunerna och Vägverket, avgör vad som ska byggas. Men Bergs kommun känner sig överkörda i frågan.

– Det har inte varit någon riktig diskussion. Vi har gjort en prioriteringslista där politiker, kommunala verksamheter och byarna har fått säga sitt, men vi har bara fått som svar att förslaget inte kan tas emot, säger Elise Ryder Wiken.

Förslaget som Bergs kommun vill lyfta fram är en ny vägsträckning mellan Vallsundsbron och Sannsundsbron, över Svartsjöarna. Den skulle förkorta restiderna till och från Östersund avsevärt och skulle även bidra till att styra om en stor del av den trafik som belastar till exempel Hara, Orrviken och Genvalla.

Mattias Wikner, ordförande i Ovikens företagarförening, är en av de som argumenterat för en väg mellan broarna. Han tycker att förslaget som Östersunds kommun förordar är en slarvigt hopsatt idé och att det är lite genant att länet inte lyckas samordna det här problemet på ett bättre sätt.

– Det skulle bli en kortare vägsträckning, vi skulle slippa de låga hastighetsbegränsningarna och vi skulle förbättra kommunikationen mellan Bergs kommun och Östersunds kommun, säger Mattias Wikner.

Både Mattias Wikner och Elise Ryder Wiken anser att det är bra om man kan flytta Bergs kommun ”närmare” Östersund, så att man knyter ihop de två kommunerna.

– Om man kan satsa 60 miljoner på något som inte gynnar alla, då tycker jag man kan lägga till lite pengar för att göra en bättre väg. Det här är ett typiskt projekt som skulle passa in i de nya infrastruktursatsningarna som görs i landet, fortsätter han.

Mer läsning

Annons