Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här ska familjehemmen få stöd dygnet runt

/

Familjehemmen ska 24 timmar om dygnet kunna prata med någon om både stora och små problem. Det är affärsidén för Stigsbo stödcenters nya verksamhet.

Annons
Efter jul öppnar de en jourtelefon som alla landets kommuner kommer att kunna erbjuda sina familjehem. - Idén kan liknas med en blandning av sjukvårdsrådgivningen och den jourtelefon som BRIS använder sig av. De familjer som tagit på sig uppdraget att ta emot fosterbarn ska under hela dygnet kunna nå någon att prata med, även utanför kontorstid när det inte går att få tag i den ansvariga handläggaren, säger Elin Hoffner, delägare och en av initiativtagarna till den planerade jourtelefonen. Till jourlinjen ska familjehemmen kunna ringa med både stora och små problem. Men också för vägledning i akuta situationer. - Ta rymning som ett exempel. Om fosterbarnen försvinner mitt i natten ska familjehemmen kunna vända sig till oss för att få reda på vilka man ringer och i vilken turordning, säger Elin Hoffner. Men den planerade jourverksamheten är inte bara riktad till fosterföräldrarna. Även familjens biologiska barn ska kunna ringa för att få råd och hjälp, eller bara för att prata av sig. I dag finns i stort sett ingen hjälp för de biologiska barnen. - Många glömmer lätt bort de biologiska barnen när man delar sin vardag med barn och ungdomar som har stora problem, säger Elin Hoffner. Och Elin Hoffner vet vad hon talar om. Hon har själv lång erfarenhet som biologiskt barn i ett familjehem. När hon var fyra år gammal beslutade hennes föräldrar att ta emot familjens första fosterbarn. Under åren har de tagit hand om många barn och ungdomar och i dag har familjehemsverksamheten utvecklats till HVB-hemmet Stigsbo stödcenter som drivs som ett familjeföretag där Elin Hoffner arbetat sedan 1992. - Jag vet hur viktigt det är att även se till de biologiska barnen. Även om de inte har lika "stora problem" som fosterbarnen behöver de också få en chans att prata med någon vuxen, säger Elin Hoffner. Elin Hoffner vet vilken problematik som kan finnas i familjehemmen. - Jag frågade inte mina föräldrar om hjälp i samma utsträckning som jag faktiskt behövde hjälp. Naturligtvis hade jag fått hjälp om jag bett om det, men jag tyckte själv aldrig att mina "simpla" problem, som gällde ett matteprov eller en kille, gick att jämföra med mina fostersyskons problem som kunde handla om en mamma som knarkade eller en pappa som tafsade. Alla som kommer att svara i den planerade jourtelefonen har egna erfarenheter att leva med andras barn. Några av dem har vuxit upp som biologiska barn i fosterhem. - Många gånger handlar det bara om att behöva prata av sig. Till sin socialsekreterare ringer man inte om det inte brinner i knutarna. Den här tjänsten hade vi önskat att vi hade tillgång till när vi började som familjehem, säger Elin Hoffner. Efter jul är det premiär för den nya verksamheten. Just nu är Elin Hoffner och hennes kollegor i fullfärd med att få Sveriges alla kommuner att nappa på deras affärsidé. Den politiska processen går relativt långsamt och än har ingen kommun sagt ja till, men under föreläsningar och verksamhetsträffar med ansvariga tjänstemän har många aviserat intresse. - Naturligtvis tror vi på det här. Varje år görs det drygt 15 000 familjehemsplaceringar. Hälften av alla tonårsplaceringar havererar och leder till omplaceringar. Med den här tjänsten tror vi att kommunerna inte kommer att behöva göra lika många omplaceringar. - Vårt mål är att få familjehemmen att orka lite längre, att hålla ut.

Mer läsning

Annons