Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De vill bygga museum om ett okänt odjur

/
  • En miniatyr över hur Storsjöodjursmuseet kan komma att se ut. Scenografen Åsa Nilsson berättar om sina tankar och idéer.Foto: Sandra Högman

Om allt går som planerat kan ett modernt Storsjöodjursmuseum stå färdigt i Svenstavik våren 2011.

Annons

I går träffades aktörer från trakten för att hitta sätt att ta tillvara på de positiva effekterna av satsningen.

Det som började som en ”knasig idé” under ett av Svenstaviks företagarförenings möten kan inom ett år bli Jämtlands nyaste och modernaste turistmål.

– Vi började prata om Storsjöodjuret och sedan kom idén om att sätta ut undervattenskameror på tal, berättar Susanne Kindström, vice ordförande i företagarföreningen.

Sagt och gjort. För ett och ett halvt år sedan placerades flera kameror i vattnet utanför Hoverberg och bilderna kablades via internet ut till hela världen. Ett par månader senare var succén ett faktum när någon mystisk varelse fångades på bild och internationellmedia intresserade sig för projektet.

Ett besökscenter där besökare kan lära sig mer och Storsjöodjuret och kamerasatsningen har öppnat i Svenstavik. Men projektet håller på att växa ytterligare. Som LT tidigare berättat har projektet beviljats bidrag från bland annat kommunen och länsstyrelsen för att centret ska kunna utvecklas.

Om även Boverket och Tillväxtverket skjuter till pengar kommer centret med hjälp av teknik att byggas om till ett modernt interaktivt museum.

– Om vi får de pengar vi sökt, vilket vi får svar på senast i maj, hoppas vi att allt kan vara klart under våren 2011, säger Susanne Kindström.

I går träffade den scenograf och interaktionsdesigner som fått i uppdrag att formge centret en rad företagare och andra organisationer från trakten för att berätta om sina tankegångar.

– För att förstärka mystiken kring odjuret ska det i centret vara en varelse som ändrar skepnad och upplevs olika av olika människor, säger scenografen Åsa Nilsson.

Och det är där som interaktionsdesignern Markus Hamburger kommer in.

– Mitt uppdrag är att utöka Åsas scenografi och göra upplevelsen unik för varje besökare med hjälp av teknik, säger han.

Efter genomgången av hur Storsjöodjursmuseet ska se ut diskuterade de lokala aktörerna, som alla deltar i ett Leaderprojekt, hur de ska kunna ta tillvara på de positiva effekterna av satsningen.

– Vi har budgeterat med 15 000 besökare per år. Det här kan sätta södra Storsjöbygden på kartan, och då är det viktigt att vi kan ta tillvara på folktillströmningen och erbjuda det som finns naturligt i vår bygd, säger Susanne Kindström.

Mer läsning

Annons