Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vill förbinda Åre-Duved – med spårbil

Genom en spårbilsbana längs E 14 skulle skidsystemen i Åre och Duved äntligen kunna förbindas till ett skidområde. Det tror åtminstone Skistar som med Åre kommuns stöd föreslår en ny bansträckning.

Annons

Trots att Åre inte kom med bland de fyra orter som föreslås få bygga en pionjärbana för spårbilar av regeringens ensamutredare Kjell Dahlström har Åre kommun inte gett upp frågan.

Det framgår klart av kommunens remissyttrande över utredningen till näringsdepartementet, undertecknat av kommunalrådet Eva Hellstrand (C).

Åre kommun accepterar förvisso rangordningen i utredningen, men tycker att de utvalda orterna, Uppsala, Stockholm, Södertälje och Umeå, är för lika och bidrar till en olycklig avgränsning av projektet. Åres mångåriga erfarenhet av alternativa transportsystem borde tas tillvara, menar Hellstrand, som också påpekar att det inte är kommunen utan Skistar som har kompetensen.

Skistar har också kommit med ett nytt förslag på bansträckning i Åre ”med påtagliga fördelar som kommunen ställer sig bakom”. I stället för en bana mellan Rödkullen och Tegefjäll föreslås att banan flyttas ner i dalgången och i princip följer E 14. Den nya banan skulle bli dubbelriktad och gå från Störtloppets målområde vid Olympia utefter E14 till Tegefjälls centrum, en sträcka på drygt fyra kilometer. Den kan senare byggas ut västerut till Duved och österut till Station Åre.

Genom att den går längs E 14 istället för uppe i skidområdet skulle den bli betydligt mer användbar året runt och en sammankoppling av Åre-Tegefjäll-Duved skulle ge mycket större samhällsnytta än tidigare förslag, anser kommunen. ”För oss i Åre är kopplingen mellan spårbilar och dagens liftteknik naturlig”, skriver Hellstrand i yttrandet, som tas upp för godkännande i kommunstyrelsen på torsdag.

Mer läsning

Annons