Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tomgångskörningsprojekt ska förbättra Åres miljö

/
  • Ett lyckat tomgångskörningsprojekt i Åre skulle ge stora besparingar, renare luft och bättre hälsa. Men taxiförarna är inte de enda som behöver lära sig stänga motorn, byggentreprenörerna är ännu värre, enligt experten Stig Sandberg. Foto: Elisabet Rydell-Jansson

Efter nyår kommer Stig Sandberg till Åre för att lära taxiförarna att stänga av motorn. Målet är att minska tomgångskörningen och ge Åre det man lockat gäster med så länge men egentligen inte haft: ren luft.

Annons

I åratal har Åre kommun fått in klagomål på att taxibilarnas tomgångskörning i Åre by förpestar luften. Frågan har stötts och blötts i många sammanhang utan att något väsentligt har hänt.

Men nu ska det bli ändring. Åre kommun och Åreföretagarna startar ett tomgångskörningsprojekt för att få ner koldioxidutsläpp och förbättra luften. Till sin hjälp har de anlitat en expert, eldsjälen Stig Sandberg, som bland annat drivit ett mycket lyckat tomgångskörningsprojekt hemma i Umeå.

I Åre inleds projektet den 5 januari med ett stort informationsmöte där Sandberg ska berätta hur projektet ska genomföras och utbilda de inbjudna, som inte bara är taxichaufförer utan även entreprenörer, polis, och andra berörda.

Sandberg, som är VD i Umeåföretaget Trafikmiljö, är en stor auktoritet på ämnet tomgångskörning och reser numera runt och informerar på många orter, inklusive Sundsvall, Mora och Göteborg. Han säger att vinsterna med att få yrkesförare att stänga av motorn när de står stilla är helt enkelt ofattbart stora.

Exempelvis såg man i Umeå att taxibolagen kunde sänka sina bränslekostnader med nära tre miljoner kronor om år om de bara stängde av motorn vid hämtningar och lämningar.

Forskning visar att en taxibil i snitt kör 5 timmar och 10 minuter per dygn på tomgång.

– Det är mycket. Om du tänker att Åre har 100 taxibilar och tar det gånger fem timmar och varje bil drar en liter i timmen. Ta sedan det gånger 300 arbetsdagar så får du fram både utsläppen och kostnaden, alltså den ekonomiska vinsten, säger Sandberg.

Men vinsterna är inte bara ekonomiska, utan också att leva och må bättre.

– Vi vet att det finns både hjärt- och kärlsjukdomar och demenssjukdomar som startar från de här avgasutsläppen. De här emissionerna är de största problem vi har i storstäderna.

I Umeå höll projektet på ett år. Där fokuserade man helt på taxibolagen och utbildade samtliga taxiförare.

– Och det måste jag säga, vi har fått ett fantastiskt resultat. Man ser en skillnad på natt och dag när man kommer med flyget till ett annat ställe där det står en massa taxibilar, säger Sandberg.

I Åre är tanken att även komma åt entreprenadfolket, byggarna, som enligt Sandberg är de allra värsta kålsuparna:

– Det är de som är världsmästare på att aldrig slå av. För de slår ju aldrig av maskinerna under dagen.

Sandberg inbillar sig inte det blir enkelt att övertyga Åreförarna. Det är många myter i omlopp att ta kål på, som att en diesel behöver man inte slå av för den drar så lite bränsle, eller att bilen blir kall om den står stilla på vintern.

Därför är han inställd på en lång dag i Åre med många frågor. Och han hoppas mycket på kommunens medverkan, att de ställer krav och följer upp så att projektet blir lika lyckat där som i Umeå.

Mer läsning

Annons