Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Starkt stöd för Sylexpressen från alla håll

Länsstyrelsens beslut att frånta Börje Jonsson licensen har vållat rena folkstormen, bland lokalbefolkningen i Handöl såväl som bland vänner och kunder ute i landet. Börje och Iris Jonsson och Sylexpressen har starkt stöd.

Annons

Handölsbor, samebymedlemmar, politiker och kunder – till och med STF-folk upprörs över Länsstyrelsens beslut att dra in den dispens Börje Jonsson och Taxi Enafors haft för persontrafik till och från Sylarna.

Att värna fjällmiljön och begränsa trafiken är förstås bra men varför det ska behöva gå ut över en entreprenör med så lokal förankring som Börje Jonsson, som till och med varit med och byggt upp turismnäringen i området, det kan ingen förstå.

En av Börje Jonssons starkaste supporters finns i Österbybruk, norr om Uppsala. Det är den legendariske ”fjällgeten” Sten Brander, nu 91 år, som själv har ett långt förflutet inom STF. Han tycker att Handölsborna av hävd borde ha det här uppdraget – inte STF.

– Vem har gjort att de här stationerna (Sylarna och Blåhammaren) har kommit till. Det är ju ortsborna som med hästar i ur och skur slitit för att få till stånd det här.Börje var till exempel den första som körde en traktor till Sylarna.

– Att han inte får fortsätta med denna gärning tycker jag är lite byråkratiskt. Jag ger honom allt stöd, säger Brander.

Stöd kommer också från Handölsdalens sameby. Jonas Kråik påpekar att Börje Jonsson vet hur man beter sig kring renarna. Han tycker det är konstigt att Länsstyrelsen fattar beslut som slår undan benen på en infödd, lokal näringsutövare.

– Det är tragiskt att de tar ifrån honom hans födkrok på det här viset. Osmidigt och styggt, säger Kråik.

Han tror också att det blir svårare för samebyn att få sina åsikter hörda om STF får monopol på trafiken. När Jonsson sökt dispens har samebyn fått yttra sig, men hur det blir om STF så småningom vill utveckla sin verksamhet vet man inte.

– De vill ju ha dit mer folk, det kan bli svårstoppat, tror Kråik.

Även Lena Kagart-Andersson, fp-politiker som arbetar i Handöl, finner beslutet konstigt.

– Egendomligt att STF får ensamrätt att bestämma vem som ska få köra trafiken på fjället, skriver hon i ett e-postmeddelande.

Mer läsning

Annons