Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Personal behövde sova – resenärer fick vänta i Åre

/
  • Äntligen! Efter tre timmars väntan kunde Micke Wigen och hans familj (till vänster i bild) stiga på tåget och påbörja resan hem till Stockholm.
  • När den ordinarie tågpersonalen behövde sova tvingades hundratals resenärer vänta i tre timmar. Informationen som gick ut i högtalarna var väldigt knapphändig.

Ordinarie tågpersonal behövde sova. Så hundratals resenärer fick stå på perrongen i Åre och vänta medan ny personal togs upp i taxi till Duved. Först efter tre timmar kom tåget iväg.

Annons

Tåget till Stockholm skulle ha avgått från Station Åre klockan 09.27 på söndagsmorgonen.

I stället stod det kvar i Duved och väntade på utvilad extrapersonal som var på väg i taxi.

När det väl rullade in på perrongen i Åre klockan 12.10 möttes det av visslingar, tjoarop och applåder. Många var helt enkelt glada över att få komma på tåget och åka hem.

Men SJ fick inga pluspoäng för kundservicen. Väldigt knapphändig information gick ut i högtalarna. Och på informationstavlorna flyttades tiden bara fram i korta intervaller, 5–10 minuter i taget.

– Vi har varit här sedan nio i morse, säger Micke Wiken, som varit med familjen på en veckas semester i Åre. Nu ska de tillbaka till Stockholm.

Liksom många andra tar de förseningen med jämnmod, efter vintern som varit är folk luttrade. Men de förstår inte varför informationen ska vara så bedrövligt dålig.

– Varför kan de inte säga till när man kommer. Det tog minst en kvart innan de sade något i högtalarna.

Gav de någon förklaring?

– Nja, de sade att det var försenat på grund av personalbrist.

– Vi hörde ingen information alls, vi fick gå och läsa på tavlan, säger Vivi Anne Wassdahl, vars väninna skulle med tåget.

De satt i Vivi Annes bil och väntade, trots att hon bor tvärs över gatan. Hade de vetat att de hade tre timmar på sig skulle hade de kunnat gå hem och använda tiden till något trevligt.

– Det här är parodi, säger Vivi Anne Wassdahl, som undrar hur många som kommer att fortsätta använda SJ efter den här vintern.

SJ:s tågpersonal bekräftar att förseningen berodde på ”sprucken nattvila” för den ordinarie personalen. Därför kördes extrapersonal in i taxi till det väntande tåget i Duved. Att det tog så lång tid berodde på att folk låg och sov och hade sina mobiltelefoner avstängda.

– De behöver ju nattvilan, säger en tåganställd.

Det har resenärerna förståelse för, däremot undrar de varför informationen varit så bedrövlig.

– Det får vi undersöka vad det beror på, svarar den tåganställde innan tåget rullar ut från perrongen i Åre, klockan 12.20.

Mer läsning

Annons