Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

P-bolag i Åre lappade felaktigt på kommunmark

/
  • Av- och påstigningszonen utanför Station Åre är kommunal mark. Park Smart har därför ingen rätt att ta ut kontrollavgifter här, vilket de felaktigt gjort sedan stationen öppnade 2006. Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • 30 meter lång är av- och påstigningszonen, men det framgår inte hur länge man får stå på platsen. Enligt uppgift har PS-bolaget lappat bilar efter 6 minuter, men de har ingen rätt att ta ut några kontrollavgifter alls eftersom kommunen äger marken.Foto: Elisabet Rydell-Janson

I två års tid har parkeringsbolaget Park Smart lappat bilar som stått för länge utanför Station Åre. Det hade de ingen rätt till. Marken ägs nämligen av kommunen, inte fastighetsbolaget Diös som Park Smart har kontrakt med.

Annons
Det handlar om den 30 meter långa på- och avstigningszonen intill St Olavsvägen framför stationen. Förvisso framgår det inte av skyltningen men där får man, enligt de kontrollavgifter PS delat ut, bara stå i sex minuter.
Många bilister har fått böter för att de överskridit tiden.
- Och det är så. Där får man inte stå, säger Karin Estensson, trafikutredare på Åre kommuns miljökontor.
Problemet är bara att det inte är Park Smarts sak att bötfälla överträdelser på den platsen. Det är nämligen kommunal mark och Park Smart har avtal med det privata fastighetsbolaget som äger Station Åre. Den ursprungliga ägaren var Jernhusen, senare Åre Centrum och i dag Diös.
På Park Smart i Göteborg vill man inte kommentera ärendet i dagsläget.
- Jag får givetvis prata med kommunen. Och framför allt Jernhusen då, som vi tecknade avtal med i första hand, eller Diös, som vi nu har avtal med, säger ansvarig chef Mirja Färnstrand.
Men ni måste väl veta var ni får och inte får kräva in kontrollavgifter?
- Ja, givetvis. Men vi har ju fått informationen antagligen från fastighetsägaren, säger Färnstrand.
Stationen ägs i dag av Diös, så vi ställde frågan till deras vd Christer Sundin. Han säger så här:
- Är det så att det är felaktigt bötesfällt, då måste man ju rätta till det. Så har vi inte rätt att ge p-bot, då skulle jag först göra så att jag tog reda på vem har givit instruktionen. Sedan får den som är ansvarig - om det nu är vi eller om det är Park Smart - bära det ansvaret då.

Mer läsning

Annons