Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ortsbor buskörde med skoter i förbudsområde

/
  • Skotrarna stod parkerade längst upp i Tegenova-området i Tegefjäll. Fem saknade registreringsskyltar och när polisen återvände på kvällen var två av ägarna ute och buskörde i förbudsområde på Mullfjället. Foto: Polisen

Polisen är inte alls imponerad över den grupp bofasta Årebor som buskörde sina skotrar i förbudsområde på Mullfjället förra helgen.Dessutom saknade fem av de åtta skotrarna registreringsskyltar.
– Bedrövligt, anser Åres närpolischef Matts Nilsson.

Annons

Det var under den stora säsongsavslutningshelgen den 25-26 april, med strålande vackert väder i Åredalen, som polisen i Järpen fick tips om att buskörning med skoter pågick i förbudsområde på Mullfjället.

Buskörningen skedde på kvällarna och under dagarna stod skotrarna parkerade i Tegenova längst upp i Tegefjäll.

Polisen åkte dit och längst upp i området fann de åtta skotrar parkerade.

– De har kört allra längst uppifrån i Tegefjäll.

– Där stod de på en vändplan och några hade ställt sig under något träd, på snön där, berättar Matts Nilsson.

När polisen tittade närmare på skotrarna fann de att de flesta inte hade några registreringsskyltar.

– Av åtta skotrar var det fem som saknade registreringsskyltar. En av dem fanns inte i våra svenska register överhuvudtaget, säger Nilsson.

Via chassinumren kunde polisen få fram svenska registreringar för de fyra första, men inte den femte.

– Den fanns inte ens i svenska registret.

Polisen lyckades till slut spåra den till en ägare i USA, en tävlingsavdelning.

– Så det är väl någon som köpt in den därifrån, den är troligen direktimporterad. Och den har de suttit och kört med, säger Nilsson med en suck.

Och det får man alltså inte göra?

– Nej, definitivt inte.

Eftersom polisen visste att de körde på kvällarna återvände de samma kväll.

– Då var det två som var ute och körde. Vi väntade helt enkelt på dem. Så de två fick vi ju tag i.

De har nu efterföljder att räkna med för att ha kört i kommunalt förbudsområde och för att de inte hade registreringar.

I de övriga fallen vet polisen vilka ägarna är men saknar bevis.

Nilsson tycker det är speciellt illa eftersom de inblandade är fastboende personer som är bra mycket över 20 år och alltså borde veta bättre.

– Om man bor i området då ska man definitivt inte göra så här. Och sedan är det ett dj---a gnäll när kommunen börjar prata om att införa skoterförbud här och där. De förstör ju för sig själva hela tiden.

Mer läsning

Annons