Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu kör Börje Sylexpressen igen

/
  • Iris Jonsson står alltid ute på bandvagnen när de har inbokade tolkare. Det är inte så farligt, jag får ju vinden i ryggen, säger hon.
  • Vi är framme nu! Iris och Börje Jonsson assisterar passagerarna och hjälper till att lasta in bagaget i Sylstationen.Foto: Leonard Janson
  • Påstigning sker på Storulvåns parkeringsplats. Iris Jonsson kollar så biljetterna stämmer, ibland blir det sammanblandning i bokningarna. Börje reder ut vilka som ska tolka och vilka som ska åka vagn.
  • Börje Jonsson är jättenöjd över att vara tillbaka ”in business” efter fjolårets snöpliga indragning av den licens Börje haft i 16 år, för att köra Sylexpressen.
  • Iris Jonsson står alltid ute på bandvagnen när de har inbokade tolkare. Det är inte så farligt, jag får ju vinden i ryggen, säger hon.
  • Börje Jonsson stannar alltid några gånger och tittar till sina tolkare, ifall de skulle vilja avbryta och hoppa in i vagnen. Det här gänget är det dock inga problem med, de är vältränade, utbildade i fjällsäkerhet och utmärkt utrustade.
  • Vi är framme nu! Iris Jonsson hjälper Agneta Olofsson och Ingrid Vasilijev tillrätta utanför Sylarstationen.
  • Någon minut efter Sylexpressen anländer den första av STF:s två bandvagnar. Reglerna säger att båda företagen måste köra turerna samtidigt så att det blir lugnt på fjället mitt på dagen.
  • Någon minut efter Sylexpressen anländer den första av STF:s två bandvagnar. Reglerna säger att båda företagen         måste köra turerna samtidigt så att det blir lugnt på fjället mitt på dagen. Bandvagnarna, liksom företagsnamnen, är förvillande lika varandra. Det blir ofta missuppfattningar      där gäster inte vet var de har bokat. Foto: Leonard Janson
  • Kompisgänget, fr v Gustav Wiklund, Uddevalla, Jakob Johansson, Norrköping, Björn Markström, Öland, och Jens Kjellerup från Göteborg ska tälta vid Sylstationen och har fyra toppturer inplanerade. Här rådgör de framför kartan med STF-personal. Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • För Agneta Olofsson från Mörsil och Ingrid Vasilijev, Hallen är turen med Sylexpressen egenbetald friskvård. De ska stanna ett dygn vid Sylstationen.
  • Med de tider Sylexpressen måste följa blir det flera timmars väntetid på Sylstationen. Börje Jonsson passar på att läsa tidningen.
  • Inifrån passagerarvagnen var sikten obefintlig under LT:s tur. Men det var varmt och skönt.

Sylexpressen är igång igen. Sedan några veckor är Börje och Iris Jonsson tillbaka på fjället och kör sin persontrafik mellan Storulvån och Sylarna som vanligt.

Nåväl, nästan som vanligt.

LT fick följa med på en tur och upplevde både glädje och svårigheter.

Annons

– Typisk aprilväder, säger Börje. Och visst, vädret är kass. Det är noll sikt, man ser bara vitt och ju närmare Sylarna man kommer desto mer stormar det.

Börje och hans fru Iris är jättenöjda över att vara tillbaka ”in business” efter fjolårets snöpliga indragning av den licens Börje haft i 16 år att köra Sylexpressen. Han tvingades överklaga indragningsbeslutet ända upp till Kammarrätten där han till sist fick rätt mot länsstyrelsen, som gav honom tillståndet tillbaka tidigare i år.

Och nu är trafiken igång igen.

– Att starta om på nytt är dock inte så lätt, när man har varit borta ett år, säger Iris.

Förra året tog svenska turistföreningen, STF, ensam över persontrafiken, som lades ut på en entreprenör, som kör med rödmålade bandvagnar under namnet Fjällexpressen.

Nu får de två företagen konkurrera med varandra. Båda måste anpassa sig till reglerna som säger att alla turer ska gå samtidigt, en gång om dagen. Det är avgång 11:45 och återgång från Sylstationen klockan 14. Tanken är att det ska vara lugnt på fjället mitt på dagen.

– Vi får inte längre köra några morgonturer, säger Börje, som inte riktigt förstår logiken. Vill man ha lugnt på dagen borde turerna gå tidigare, tycker han.

Kunderna har också svårt att skilja på företagen och hamnar ibland hos Fjällexpressen trots att de bokat hos Sylexpressen.

Sylexpressens fördel är att de ensamma erbjuder tolkning på skidor. Den här dagen har Börje fyra bokade kunder som först hamnar fel. Eftersom de ville tolka redde det upp sig.

De är fyra killar i 25-årsåldern, som träffades i det militära 2004. De har gjort flera turer sedan dess.

– Men detta är första vinterexpeditionen, säger Jakob Johansson, från Norrköping.

Det usla vädret avskräcker dem inte från att tolka, det är ju i alla fall inte kallt, menar de.

Inne i bandvagnen är det varmt och skönt. Man ser dock inget, förutom ett enstaka förbiskymtande ledkors. Tanken går till tolkarna. Men det går ingen nöd på dem.

Ute på bandvagnen står nämligen Iris och har uppsikt. Det gör hon alltid, säger hon.

– Det är som en extra säkerhetsåtgärd, och så märker man direkt om någon ramlar.

I vagnen har vi sällskap av Agneta Olofsson från Mörsil och Ingrid Vasilijev, Hallen. De jobbar på äldreboendet Thomégården och gör turen med tre andra kollegor, som åker skidor.

– Det är som friskvård, fast vi betalar det själva, säger Agneta.

Väl framme lastar Börje och Iris av bagaget och hjälper passagerna. Samtidigt kommer Fjällexpressen fram med sina två bandvagnsekipage. Hela gården fylls upp av knallröda fordon.

Sedan är det dötid på Sylstationen fram till återresan klockan två.

– Förr hade jag kunnat ta en annan grupp hem nu och sedan komma upp igen, säger Börje.

Nu blir det en kopp kaffe och tidningen istället.

Mer läsning

Annons