Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länstrafikens vd: Det var Vägverket som ville så här

Det var Vägverket som drev på! Det är Länstrafikens vd Nils Harvards förklaring till att Järpens resecenter byggdes vid tågstationen – trots att parterna inte var överens.

Annons

De senaste sex-sju åren har det varit otaliga turer i frågan om Järpens resecenter och LT har skrivit många artiklar om Åre kommuns och Länstrafikens oförmåga att enas om hur ett resecenter vid skolan skulle utformas för att skolbarnen skulle få en säkrare trafikmiljö.

Att få svar på varför resecentret trots detta byggdes vid stationen är inte lätt.

På Åre kommun vill ingen ta på sig ansvaret för det. Ansvariga tjänstemän har slutat, de nya är inte insatta och den person på tekniska kontoret som handlägger resecenterfrågan i dag, Tobias Hammarberg, ansvarar bara för att få det nya centret vid skolan färdigställt.

Länstrafikens vd Nils Harvard har dock sin syn klar:

– Det var Vägverket som ville ha det så här, säger Harvard.

Enligt honom var stationen den givna platsen förr. Förutom många resenärer fanns där både bussgods och bussgarage. I dag är de borta och antalet på- och avstigningar mellan tåg och buss är enligt Harvard marginellt; 85–95 procent stiger av och på vid skolan och centrum.

Enligt Harvard var Länstrafiken hela tiden emot bygget vid stationen.

– Det var Vägverket som tyckte att vi borde bygga något ordentligt nere vid station och vi sade nej, det tycker inte vi. Men det fanns statsbidrag inblandade och då sade vi att om ni prompt vill bygga så får ni väl bygga då.

Villkoret var att det skulle finnas pengar kvar till bygge även vid skolan.

Enligt Harvard täcks åtminstone hälften av investeringarna vid Norra vägen av statsbidrag medan det vid stationen var inga – eller väldigt lite – kommunala pengar inblandade.

På Vägverket Region Mitt håller man inte alls med om Harvards beskrivning. Lars Erik Höjland, som handlägger bidragsutbetalningar, säger att man förvisso godkände en ansökan från kommunen/Länstrafiken om statsbidrag till bygget vid stationen, för ”någon miljon”. Det fanns ingen anledning att säga nej.

Någon ansökan om det nya resecentret vid skolan känner Höjland inte till. Och Vägverket tänker definitivt inte återkräva några pengar för ett resecenter som byggts och sedan skrotats.

Uppe på Norra vägen är några skyltar och stenlagda öar i vägbanan enda tecknen på att resecentret ligger här.

Men förberedelser för busskurer pågår. Det är elever vid Åre gymnasieskolas byggprogram som ska bygga kurerna, en stor vid biblioteket, tre mindre längre västerut.

Centret lär bli kvar här. Men Nils Harvard lämnar en liten öppning för ett enkelt busstopp närmare stationen – så småningom.

– Är det så att man bygger ut Lundhagslägdan, då får vi ju ta en ny diskussion om det, säger han.

Mer läsning

Annons