Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länsstyrelsen stoppar Börjes trafik på fjället – efter 18 år

/
  • Här står Sylexpressens maskinpark översnöad. Någon körning till Sylarna blir det inte i år för Börje Jonsson, årets säsong är körd även om han skulle vinna i Länsrätten.  Foto: Elisabet Rydell-Janson

Ett beslut från Länsstyrelsen, gjort för att värna miljön, innebär att STF får monopol på all trafik till Sylarna. Börje Jonsson, som kört anrika Sylexpressen i 18 år, får inte längre dispens att köra vessla och skotertrafik på fjället.

Annons

Börje och Iris Jönsson sitter vid köksbordet i sitt blåa hus i Handöl och studerar handlingar när LT kommer på besök.

De är ett ganska ovanligt par, båda infödda genuina Handölsbor. Tillsammans har de drivit företaget Taxi Enafors i många år. I fjol gick Börje i pension och avvecklade den ordinarie taxitrafiken, men behöll sin unika fjällverksamhet, Sylexpressen, som han hållit på med i 18 år.

På fjället har han förstås varit mycket längre.

– Jag har jobbat på fjället i praktiskt taget hela mitt liv, säger han.

Fordonsparken för Sylexpressen står en bit längre upp i byn, till alla delar nybesiktigad och klar för säsongens trafik.

Men det blir ingen trafik för Börje i år. När han skulle förnya sin dispens från Länsstyrelsen i januari för att få köra turister till Sylarna och Blåhammaren blev det avslag. Nu får han varken köra folk med skoter eller bandvagn, än mindre erbjuda tolkning efter bandvagn som varit så populärt och som han tror många kunder kommer att sakna.

– Jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle bli så här, säger Börje Jonsson.

Länsstyrelsens motivering till avslaget är att de ska värna fjällmiljön och minska motordriven fjälltrafik.

De har istället gett Svenska Turistföreningen ensamrätt på transporter av både folk och material upp till Sylarna och Blåhammaren, med motiveringen att STF är verksamhetsutövare.

Det Börje och Iris finner märkligt med det är främst två saker. Först att Länsstyrelsen redan innan beslutet togs, i mars 2008, skrev till STF och förklarade precis hur de skulle söka dispensen.

Det andra är att inget krav ställdes på STF att de skulle göra en offentlig upphandling av tjänsten. Nu blev det istället så att all trafik, även persontrafik, tas över av en entreprenör, som STF redan hade avtal med om materialtransporter.

– Hade STF lagt ut det på anbud hade jag inte sagt något, då hade jag kunnat söka, säger Börje.

Men Börje Jonsson tänker inte ge sig. Kunder, släkt och vänner ringer hela tiden och ger honom stöd. Han har redan överklagat Länsstyrelsens avslag till Länsrätten och där väntas beslutet komma inom en månad. Blir det avslag där tänker han gå högre upp.

– Jag tycker det här är ett allvarligt ingrepp i fria näringsverksamheten, säger Börje.

Mer läsning

Annons