Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länsstyrelsen: ”Olyckligt att Börje slås ut”

Länsstyrelsens syfte med beslutet var att värna den storslagna fjällmiljön. Att en lokal näringsidkare som Börje Jonsson skulle hamna i kläm var inte tanken.

Annons

Beslutet av avslå Börje Jonssons senaste dispensansökan för att köra terrängfordon inom regleringsområdet Sylarna, Helags och Oviksfjällen togs av Länsstyrelsens naturförvaltning den 8 januari i år.

Ansvarig chef, Ruben Johansson, har inte gått att nå men Hanna Wallén, som också deltog i ärendet, säger att syftet är att minska ner trafiken i området till en tur om dagen.

– Förr kunde man ringa och beställa skjuts, nu ska det bli fast tid varje dag. Är vesslan full får de åka en tur till, men inte när som helst på dagen.

Men i STF:s dispens finns inga begränsningar i hur många fordon de får ha under turen. Kan man då tala om en minskning?

– Vi får hoppas att man kan kombinera material- och persontransporter bättre. Efter ett år ska vi utvärdera och då måste STF redovisa hur mycket transporter det har varit.

Men slår man inte ut en lokal företagare som har kört detta i åratal?

– Jo, det är synd men det var inte tanken. Vi fick höra av STF att de skulle upphandla tjänsterna, och då hade Taxi Enafors också kunnat vara med och lägga anbud. Men det visade sig att vi hade fått felaktiga uppgifter av STF.

– Ja det kan nog vara sant, medger Pelle Andersson, STF:s vice VD. Men kvar hade ju stått att all trafik ska vara samordnad i den transporten.

Han tillägger:

– För materialtransporterna hade vi ett avtal med en entreprenör. Vad som nu händer är att persontrafiken hängs på det avtalet, som tecknades ifjol och räcker till 2010.

Mer läsning

Annons