Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hotad släplift ger strid i Bydalen

/
  • Tanken med den nya planen är att Bydalens centrala delar ska ”förtätas”. Här, nedanför värdshusets västra gavel, ska hotelldelen byggas.Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • Anrika Bydalens wärdshus byggs ut med en helt ny hotelldel. Den omdiskuterade Dragbanan går parallellt med planskissens vänstra kant upp till Bydalsleden.

Centrala Bydalen får en rejäl uppfräschning med hotell- utbyggnad, nya lägenheter, fritidshus och gångstigar om första etappen av den nya detaljplanen för Bydalen godkänns och blir av. Men det som engagerat grannarna allra mest hittills är varken hotell eller lägenheter – det är Dragbanan.

Annons

Dragbanan är en mycket oansenlig släplift bestående av en lina med några handtag.

Den ligger i Bydalens västra utkant, mitt mellan två stugområden, och startas av användarna själva med en kod vid behov.

Dess syfte är att transportera skidåkare från dalen upp till skidvägen/gångstigen Bydalsleden, varifrån de själva tar sig ut i skidsystemet.

I det första planprogramförslaget över Hallens-Backen 1:38, som skickades ut på samråd i december, hade planförfattaren helt brutalt lagt en väg över Dragbanan. Dess framtid var alltså hotad, trots att den inte ägs av planbeställaren, det nya ägarbolaget i Bydalen.

Det kom ramaskrin, inte bara från ägarna, föreningen för Dragbanans bevarande i Bydalen, utan från ett dussintal stugägare och grannar som såg alla sina egna ski-in-ski-out-möjligheter avklippta.

Nu, när planförslagets första etapp, som gäller Bydalens Wärdshus och nedre Tallbacken, går ut på samråd, finns Dragbanan obruten kvar på kartan.

– Planförfattaren har fått backa, säger Åres stadsarkitekt Björn Reuterswärd och tillägger att både författaren och beställaren, Bydalenanläggningens nya ägare Gunnar Sundbaum, helt enkelt underskattat banans betydelse för lokalbefolkningen.

Enligt Reuterswärd kan det bli nödvändigt att byta ut Dragbanan till en mer modern knapplift i framtiden.

– Den är ju ganska ful och så släpar den i backen, säger han.

Men det får bli en senare fråga, menar Reuterswärd. Det som gäller nu är att komma vidare så att åtminstone några byggen kan påbörjas i sommar.

Ägaren har förvisso jättestora planer på totalt cirka 2000 nya bäddar för Bydalen, men detaljplaneringen sker i små etapper.

Anledningen är att Bydalens nuvarande avloppsanläggning inte klarar av mer än högst 240 bäddar till. Och den första etappen, Aa, är anpassad att klara av just detta: 240 bäddar till.

Ska det byggas fler måste en ny avloppsanläggning byggas, vilket kräver en miljökonsekvensbeskrivning och en grundlig miljöprövning.

– Det kommer att ta åtminstone ett år för länsstyrelsen att pröva det, säger Reuterswärd.

Vidare är frågan om vem som ska bygga verket – kommunen eller ägaren – inte alls avgjord.

Reuterswärd sammanfattar läget:

– Vad det handlar om nu är vad kan vi bygga omgående i Bydalen. Vad är det som är helt okontroversiellt och vad kan vi klara med reningsverket.

Mer läsning

Annons