Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Holiday Club har blivit effektivare

/
  • Holiday Clubs VD J P Pajunen och controller Pasi Rautanen välkomnar den nya Copperhillägaren Choice Hotels, som också tänker ha året-runt-öppet. Konkurrensen är inte här i Åre, den är någon annanstans, säger de. Foto: Elisabet Rydell-Janson

– Nu är vi på rätt väg. Det säger Holiday Club Åres VD Jukka-Pekka Pajunen som just fått nya siffror från det senaste årets verksamhet. De visar visserligen inte på vinst men förlusten är marginell jämfört med förra året.Dessutom har man sänkt kostnaderna väsentligt.

Annons

Den 30 september avslöjade Länstidningen att Holiday Club Åres ekonomi var så ansträngd att det finska moderbolaget tvingats skjuta till ett gigantiskt aktieägartillskott på 100 miljoner kronor för att Åreanläggningen skulle överleva. Året innan hade man skjutit till 22 miljoner för att undvika konkurs. Men nu fick det vara nog, koncernledningen krävde bättring i Åre och satte en ny VD vid rodret, Jukka-Pekka Pajunen från finska moderbolaget.

Hans uppgift var att sjösätta en grundlig omorganisation och sätta Årehotellet på rätt köl. Kostnaderna var på tok för höga, särskilt under lågsäsong. Hans första stora åtgärd var att låta ett antal mellanchefer välja mellan att antingen lämna sina skrivbord och jobba ute bland gästerna eller lämna företaget. Många valde det senare och i dag har hotellet sju mellanchefer mot tidigare 15.

Målet var således att effektivisera och sänka kostnaderna. Och trots att omorganisationen formellt sjösattes först i september känner sig ledningen helt säkra på att det går i rätt riktning.

När Pajunen och Pasi Rautanen, bolagets svenska CFO, visar LT siffrorna för det brutna verksamhetsåret 1 oktober 2008 till 30 september 2009 är de så färska att inte ens styrelsen sett dem. Men de har granskats av revisorerna, framhåller Rautanen och tillägger:

– Vi håller på att skriva verksamhetsberättelsen nu.

När man ser siffrorna förstår man varför företaget vill visa upp dem och få in dem till bolagsverket så fort som möjligt. För koncernen är det bästa resultatet någonsin, och helt operativt, utan att någon engångsaffär dragit upp siffrorna.

Ser man till Holiday Club i Åre har omsättningen minskat något och man har förvisso inte nått plusresultat i år heller (bolagets enda vinstår hittills var VM-året 2007 då man gick 2,3 miljoner plus). Men minusresultatet slutade på blygsamma 1,8 miljoner, mot minus 17 miljoner året innan.

Kostnaderna har minskat med nära 20 miljoner kronor (till 200 miljoner) och personalkostnaderna har sänkts sex procent.

– Och vi har inte glömt kunden, ändringarna har inte påverkat vad gästerna tycker, säger Pasi Rautanen och hänvisar till den senaste kundundersökningen som visar att nöjdheten överlag är densamma.

Men omorganisationen får inte bara vara nedskärningar, understryker Pajunen. Istället ska man alltid investera och uppgradera för att få en bättre produkt, men absolut inte genom att personalen blir färre och springer fortare.

– Jag vet inget stort bolag som har sparat sig ur en kris, säger han.

En sak förvånar Pajunen. Det är att den kvarvarande personalen tagit emot förändringarna så lugnt, utan några protester.

– De har varit så tysta och nästan inte visat några reaktioner alls.

Mer läsning

Annons