Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Högtryck inom turismen skapar nya jobb

/
  • Från att ångaren Östersund var skrotfärdig 1982 har det blivit en dragare som genererar intäkter från turister till hemmahamnen i Arvesund.
  • Ångbåtsföreningens ordförande Ingemar Ericsson berättar att turistverksamheten med båten och museet vuxit gradvis sedan starten 1989.
  • Lars Hjelte eldar på för att hålla trycket i pannan som är från 1903 och matas med ved.
  • Från att ångaren Östersund var skrotfärdig 1982 har det blivit en dragare som genererar intäkter från turister till hemmahamnen i Arvesund.
  • Sven Hallström säljer souvenirer vid entrén till museet som fick många besökare i helgen. Lokalen använde Arvesunds såg förr i tiden.
  • En flottarbåt där arbetslagen sov ombord. I Arvemuseet ges många inblickar i den teknik som fanns  i hem och på arbetsplatser under 100 år fram till 1950.
  • Janne Hemmingsson som driver Fjällhalsen gästspelade med Olle Hemmingsson trio. I bakgrunden en tuffande kulmotor som svarade för ett distinkt kompljud.
  • Maskinist Bo Eriksson förklarar hur ångmaskinen ska köras för Sundvis Östling med Vera och Elis Comén.

Under tiden som rapporterna från lågkonjunkturen duggar tätt är det högtryck inom turismen som slår nya rekord.

Annons

– Vi satsar långsiktigt. Det här ska bli en stabil verksamhet som har en ekonomisk överlevnadsförmåga, säger Ingemar Ericsson, ordförande i ångbåtsföreningen i Arvesund med ett 50-tal ideella medlemmar.

I helgen var det bara att tuffa på. Strålande väder och semestertider bidrog till att nya besökare anlände varje timme under ångbåtsdagen.

Gammal teknik med rätt exponering är uppenbarligen en turistdragare.

Ångmaskinen och pannan är insatta 1903. Båten sattes i trafik på Storsjön 1875. Tre av de fyra personer som jobbar ideellt på S/S Östersund har ångmaskinskunskap; en kompetens som är svår att hitta i dag.

Båten gör cirka 30 turer per år och går oftast ut i samband med olika abonnemang.

– Det är ganska lagom. Vi har ingen önskan att köra fler båtturer utan lägger krutet på att utveckla museet, säger Ingemar Ericsson.

Och det finns goda skäl för att hålla uppe trycket. 2009 års konjunkturbarometer för turistnäringen visar tillväxt åtta år i rad.

Omsättningen är uppe i 844 miljarder i landet och de flesta företagare med turistanknytning räknar med nyanställningar. 10 000 nya jobb blev det förra året då turismen slog nya rekord. Många jobb tillkom i småföretag, enligt siffror från Tillväxtverket.

– Det är i linje med vad vi upplever, säger Janne Hemmingsson över en kopp fika.

Janne gästspelar med Olle Hemmingsson trio under på ångbåtsdagen i Arvesund. Till vardags driver han Fjällhalsens turistanläggning med stugor och restaurang i Bydalenområdet.

– Vi satte nytt rekord i vinter och har utökat till tre helårsanställda utöver de som är säsongsanställda.

– Utmaningen för oss är sommarhalvåret.

– Men det gäller att myndigheterna är med också. Jag upplever inte alltid det. Det finns dolda hinder i form av naturvårdsintressen, fortsätter Janne Hemmingsson.

Han konstaterar att mängden regler som verksamheten ska infogas i beskär utvecklingsmöjligheterna.

– Expandering i anslutning till fjällen måste få kosta ibland och då går det inte att spara varje blomma på en plats, konstaterar Janne Hemmingsson.

Den största aktören inom länets vinterturism, Skistar, redovisar också sitt bästa resultat någonsin i senaste niomånadersrapporten nu i juni.

Hur är utsikterna framöver?

I barometern från Rese- och turistnäringen konstateras att ”de mindre aktörerna behöver professionaliseras och utvecklas i takt med att efterfrågan ökar”.

– Här finns mycket initiativtagande och kreativ verksamhet, intygar Margareta Axelsson som flyttat från västkusten till Arvesund och har paus med några väninnor i bakstugan där caféets fikabröd framställs.

Ingemar Ericsson berättar att ångbåtsföreningen, som ett led i att stärka ställningen, deltar på mässor och evenemang för att nå ut till fler:

– Besöksmässigt har vi tappat lite. Vi hoppas kunna utveckla utställningarna mer och vi måste förnya oss hela tiden så inte folk upplever att de kommer tillbaka till samma saker.

– Nu pågår flera projekt där vi med hjälp av 1, 2 miljoner i form av olika stödpengar ska göra en traktorutställning bakom museet. På övervåningen ska det bli mer yta för att bygga utställningar.

Den röda tråden i museidelen är teknikutvecklingen från 1850-1950. Under dessa 100 år ändrades i grunden förutsättningarna för att leva, både på jobbet och i hemmet.

I Arvemuseet sammanfattas olika skeden av epoken. På 1 000 kvadratmeter har tidstypiska miljöer och interiörer från hem och arbetsplatser byggts upp runt mängder av föremål som är i bruksskick.

– Alltsammans har vuxit gradvis. På sikt vill vi att besöksunderlaget ska bli så stort att några kan driva caféet och vandrarhemmet i egen regi, säger Ingemar Ericsson.

Numera är fyra personer anställda av föreningen i turistverksamheten, men ångbåten och museet ska bygga på ideellt engagemang även framöver.

En del utländska besökare kommer via turistbyråerna och sedan sjökortet förbättrades har båtfolket sökt sig till hamnen i högre antal.

– Men en stor del av besökarna är jämtar som tar hit sina gäster på besök, säger Ingemar Ericsson.

Aktiviteter för besökarna är den svåraste utmaningen framöver, tycker han.

Mer läsning

Annons