Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Haverikommissionen inleder undersökning av kraschen

/
  • Haverikommissionens utredningschef Agne Widholm, i orange, och Jimmy Lundgren, expert på helikoptertypen Robinson R44, flögs ut till haveriplatsen av Ulf Grinde från Jämtlandsflyg, i röd jacka. De kunde direkt konstatera att piloten hade en sagolik tur som tog sig ur vraket levande. Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • Stjärtpartiet gick av vid olyckan och låg en bit ifrån helikoptervraket.
  • Foto: Elisabet Rydell-Janson

I går kom haverikommission till länet för att undersöka helikopterolyckan vid Östra Sulsjön i Kall, Åre kommun. Det konstaterades direkt att piloten flugit mycket lågt.

Annons
De kom med morgonflyget till Östersund och besökte först Östersunds sjukhus för att intervjua piloten. Därefter flögs de ut till olycksplatsen i en av Jämtlandsflygs helikoptrar av Ulf Grinde. Vid lunchtid landade de på den frusna myren intill helikoptervraket.
Räddningsmännen Hans Edbjörk och Torsten Wahlund från Kalls räddningsvärn är glada att se dem. De har stått vakt vid avspärrningarna hela morgonen efter att ha avlöst kollegorna som hade nattpasset.
Nu hälsar de på haveriutredarna från Stockholm, utredningschef Agne Widholm och Jimmy Lundgren, inhyrd expert på just den här helikoptertypen, Robinson R44.
Helikoptern ligger totalkvaddad på marken direkt under Vattenfalls skadade 130 kV högspänningsledning, som surrar ilsket i luften. Den hänger kvar i en prekärt tunn tråd. Helikopterns avbrutna stjärt ligger för sig och nosen är så intryckt att Lundgren direkt kan konstatera att piloten haft en makalös tur som kommit levande härifrån.
- Vi har pratat med piloten och nu tittar vi på plats för att säkra alla spår, säger Agne Widholm, som inte ser det som någon speciellt svårutredd olycka i nuläget. Piloten har kört in i ledningen och uppenbarligen flugit lågt.
- Vi har inga uppgifter på att det skulle vara något tekniskt fel på helikoptern, fortsätter han.
Han är samtidigt noga med att påpeka att Haverikommissionen inte har som uppgift att skuldbelägga eller utkräva ansvar. Deras uppgift är enbart att utreda hur olyckan har gått till.
Efter en dryg timme på platsen är haveriutredarna nöjda och gör sig redo för avfärd. Bärgningen av vraket blir en sak för försäkringsbolagen.
- Vi har tagit rätt på det som är av intresse för oss, säger Agne Widholm.
Det är framför allt GPS-mottagaren som är intressant.
- Den visar för oss hur helikoptern har flugit. Den ger uppgifter om höjd, fart och kurs, säger Widholm.
Haverikommissionens rapport får ta upp till ett år. Agne Widholm kan inte precisera mer.
- Vi jobbar ju med flera saker samtidigt, det vore skillnad om vi kunde jobba bara med detta, säger han.
Strax före två är utredarna klara och då kan även Kalls räddningsvärn packa ihop.
- De sa att vi kunde åka hem nu, säger Torsten Wahlund.

Mer läsning

Annons