Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gödsel i pisten får miljökritik av kommunen

/
  • Vid förra skutskjutet i april 2009 var snösmältningen igång och man fick ta till gödsel i banan på solutsatta platser.  Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • Skistars utvecklings- och arenachef Nalle Hansson säger att gödsel och vägsalt används i väldigt små mängder i Åre. Han har också fått försäkran om att kemikalierna lakas bort och inte går ut i Åresjön.
  • Gödselanvändning i Åres backar. Under skutskjutet 2009.
  • Inför Luciahelgens världscuptävlingar i Åre hade tävlingsledningen vägsalt i beredskap. Men i sista stund kylde det på och salthinkarna behövde aldrig tas fram.

För att rädda underlaget vid uselt blöta väderförhållanden under alpina tävlingar i Åre används – mineralgödsel. Det har fått såväl Åre kommun som Kemikalieinspektionen att höja på ögonbrynen.

Annons

Varken kommunen eller Kemikalieinspektionen visste om att mineralgödsel, eller ammoniumnitrat, används inom alpinsporten för att bromsa snösmältning och hårdgöra underlaget vid tävlingar.

De trodde användningen av mineralgödsel var begränsad till jordbruket.

Skistar har inte brutit någon lag genom att inte anmäla att det används, det framhåller miljöinspektör Jasna Lindberg på kommunens miljökontor. Men miljöbalkens allmänna hänsynsregler gäller och hon tycker ändå att kommunen borde ha informerats. Mark bör nämligen undersökas innan mineralgödsel används.

Hon kontaktade Skistar och svaret hon fick av utvecklings- och arenachef Nalle Hansson var att nitratet används – men i försumbara mängder.

– Vi pratar om promille, säger Nalle Hansson till LT.

Han uppskattar att Skistar använder cirka 100 kilo mineralgödsel per säsong. Vissa år behövs det inte alls. Det beror helt på vädret. Och det används enbart vid tävling.

– Framför allt vid världscuptävlingar när det är hemskt blött, och Skutskjutet sent på våren, säger han.

Effekten är kortvarig – det rör sig om timmar – så är det en ytterst tillfällig lösning som bara fungerar när det är riktigt blött.

Innan Skistar insåg att gödslet fungerar köpte de in medlet PTX 311 från Österrike. Det är den produkt Internationella Skidförbundet, FIS, rekommenderar internationellt.

– Men det blev väldigt dyrt, bara frakten kostade massor, säger Nalle Hansson.

FIS godkände dock inte att Skistar bytte till svenskt mineralgödsel utan vidare. Skistar måste först visa att gödslet var lika bra, dels via kemisk analys och dels praktiskt.

– Vi fick göra två provytor, en med PTX och en med nitratet, och visa dem.

Enligt Nalle Hansson var det flera år sedan gödslet användes vid en större tävling i Åre. Han tror det kan ha varit vid för-VM 2006 då det regnade och var bedrövligt under herrarnas slalom.

– Jag minns inte om det var nitratet eller vägsalt vi använde då, säger Nalle Hansson.

Vägsalt, Kalciumklorid Ca Co3, används nämligen också i extremt blöta förhållanden.

– Med saltet får du en hårdare yta men det håller inte lika länge, säger Nalle. Efter någon timme blir snökonsistensen så dålig att banan blir obrukbar.

– Under Lucia hade vi vägsalt i beredskap under tävlingarna, men det behövde aldrig användas, säger Nalle.

Saltets verkningar på snön har för övrigt hamnat i fokus just nu på grund av OS där längdspåren saltats. Vissa tycker det borde förbjudas eftersom de som startar sent missgynnas.

Nalle understryker igen att både vägsalt och gödsel används i försumbara mängder i Åre.

Utan att vara expert tror han Skistars mängder är mikroskopiska i jämförelse med böndernas mineralgödselbruk och Vägverkets vägsaltanvändning.

Den jämförelsen tycker han för övrigt att Länstidningen borde göra för att få perspektiv på det hela.

Mer läsning

Annons