Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fjällturism på uppgång

/

Den svenska fjällturismen slog rekord förra vintern och det investeras stort i nya skidanläggningar. Samtidigt åker färre svenskar till Alperna.

Annons

– Trenden håller i sig. Bokningsläget ligger sju procent högre än förra året, säger Mathias Lindström, marknads- och försäljningschef på skidanläggningsjätten Skistar.
Totalt investeras nära en miljard i anläggningar i svenska fjällvärlden i år, enligt siffror från Svenska liftanläggningars organisation. Skistar bygger till exempel en jätteanläggning i Lindvallen med flera restauranger, badland och en 3D-biograf som invigs i början av december.
Mat och upplevelser kring skidområdet blir allt viktigare för skidresenärerna, enligt Lindström. Hasse Westergårdh, som är vd för researrangören Fjällresor och har följt skidresebranschen under många år, håller med.
– Det är inte bara liften och backen som gäller längre. Nu kanske det är skidåkning någon timme, sedan åker man kanske längdåkning eller går och badar, säger han.
Samtidigt tappar Alperna svenska turister i år. Ving har dragit ner utbudet på alpresor med 25 procent. Efterfrågan på resor till franska Alperna är lägre, medan intresset är något större för resor till italienska Alperna, enligt Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Mer läsning

Annons