Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elisabeth älskar att bygga i Åre – men älskar Åreborna Elisabeth?

/
  • Elisabeth Norman ovanför gropen som snart ska ge plats för Sporthotellet 2, som hon menar kommer att framhäva Sporthotellet och ge hela kvarteret ett färdigt intryck.Foto: Elisabet Rydell-Janson

Efter Sporthotellet 2 vill developer Elisabeth Norman gärna göra fler saker i Åre. Hon har redan nya exploateringsplaner på gång men vill än så länge inte avslöja var.

– Jag tror på Åre, jag vill gärna bli en mini-Dählie, säger hon till LT.

Annons

Tidigare hade hon varit fastighetschef på TV 4. Hennes första jobb i Åre var att utveckla handeln och fylla torghuset och Station Åre med hyresgäster. Men något hände som fick henne att ändra inriktning.

Hon såg Sporthotellet.

– Jag blev förälskad i huset, säger hon enkelt. Så hon köpte det och återställde det till sin forna glans i tid till VM 2007.

Hela Åre älskade henne. Självklart, där kom hon ju som en blond ängel och räddade byns flaggskepp från säker rivning.

Nu är hon tillbaka för att bygga Sporthotellet 2 och allt är annorlunda. Ingen gör vågen denna gång.

Istället är hon på kollisionskurs med grannar och anklagas för att skymma utsikten och förfula slottet hon jobbat så hårt på att återställa.

När hon förklarar att en byggrätt funnits intill Sporthotellet hela tiden, att hon kunnat bygga mycket större, men hon gjorde som kommunen ville och nu blir byggrätten mycket mindre, då anklagas hon för hot.

– Det är jobbigt att genomföra förändringar, suckar hon och blickar ner mot den fula gropen längs Årevägen. Den ska fyllas med ett vackert hus med lägenheter och butiker, ritat av arkitekt Rolf Bergsten. Detaljer som vitt trä i fasaden visar samhörigheten med Sporthotellet.

– Jag är i en knepig situation, säger hon. Beslut om planen väntas i kommunstyrelsen nästa vecka men överklagningar går inte utesluta. Samtidigt vill Åreföretagarna och kommunen att hon samordnar bygget med Alpinhuset på andra sidan Årevägen, så att inte säsongen störs.

För att hålla tidplanen har hon redan upphandlat entreprenörer, vilket kan bli trassligt om planen överklagas.

Elisabeth Norman är själv inte förändringsrädd. Hon tror på Åre och räds inga av de kända utbyggnadsplanerna, inte ens Dählies Ullådalsprojekt, som fått till och med tidigare exploateringsivrare att vilja dra i bromsen.

Men Norman tror inte Åres bristningspunkt är nådd på långt när. Vissa marknader har man inte ens börjat nosa på.

Det finns mycket kvar att göra i Åre och hon blir gärna en av dem som gör det.

En ”mini-Dählie”.

Men sina kvalitetskrav ger hon inte avkall på.

– Han får vara lite mer storskalig, säger hon om Dählie.

Hon tycker både kommunen och näringen gör ett bra utvecklingsjobb i Åre, men ett par problem måste fixas. Efter att ha sålt lägenheter till stockholmare i flera år vet hon vad de vill ha i Åre. Och det är inte bilen.

– Den de vara utan. När jag hör hur parkeringsfrågan kört fast förstår jag ingenting. Ingen slutar handla bara för att Åre släpper sin vilda västerninställning, att folk ska kunna ställa bilen alldeles utanför affären.

– Många väljer Åre för att tåget går hit, säger Norman.

Vilket för oss till nästa problem: att tågen inte går lita på.

– Det ska jag ta upp med statssekreterare Leif Zetterberg i kväll, han är i Åre nu, säger hon.

Mer läsning

Annons