Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bärlinebyte - ett mycket speciellt uppdrag

/
  • Männen jobbar på halsbrytande höjder, det går inte ha anlag för svindel.
  • Jobbet med bärlinan görs på halsbrytande höjd och under tidspress. Ändå sker sällan olyckor enligt förmannen, som dock medger att det är lätt att förlora respekten för höjderna med åren.
  • Den gamla bärlinan ska användas för att dra den nya linan på plats. Gigantiska trådrullar med den nya linan står klara att användas på parkeringen vid Kabinbanans dalstationen.
  • Arbetena görs vid dalstationen, som här, och vid bergstationen uppe på Skutan. Jobbet kommer att ta cirka 8 veckor och kostar 14 miljoner kronor att utföra.
  • Männen jobbar på halsbrytande höjder, det går inte ha anlag för svindel.
  • Nio man ingår i styrkan från det schweiziska bolaget. De har hjälp av sju svenska arbetare och Skistarpersonal.

Nio schweiziska specialister är just nu i Åre för att byta Kabinbanans bärlina. Ett unikt jobb som kräver speciella män:

– Vi är som zigenare, åker världen runt och jobbar, äter och sover,festar när vi är lediga. Familj? Nej det har vi inga. Ingen av oss är gift, det skulle aldrig fungera.

Annons

De är anställda av schweiziska Doppelmayer/Garaventa, firman som byggde Åres kabinbana för 34 år sedan. Nu är de hitkallade för att byta bärlinan, ett jobb bara de är kvalificerade att göra. I projektet, som kostar Skistar 14 miljoner kronor, jobbar också sju svenska arbetare och ett par Skistar-anställda.

Arbetet beräknas ta åtta veckor och startade direkt efter säsongsavslutningen i söndags. Vid kabinbanans dalstation är det full aktivitet.

Den nya linan är upprullad på gigantiska trådrullar som står uppradade på parkeringen. En bit upp i backen har en vinschanordning monterats upp och stålvajrar ligger spända här och var längs marken.

Förmannen kommer fram och är inte så glad över att LT springer runt och tar bilder. Hans mannar där uppe på linan, 8-10 meter över marken, har inte sina skyddshjälmar på jämt, de tycker de är i vägen och ramlar av. Han vill inte ha några problem, säger han och vill därför helst inte uppge sitt namn. Men ett par ord kan han utbyta, trots tidspressen. Killarna måste avsluta det moment de håller på med i dag.

Arbetet görs på två ställen, här nere vid dalstationen och uppe vid bergstationen på Skutan. Det går till så att den gamla linan används för att dra in den nya. Allt arbete sker från marken, helikopter går inte använda.

– Det finns ingen helikopter som är så stark att den orkar, inte ens den ryska superhelikoptern.

När nya linan är uppe kapas den gamla i 200-metersbitar uppe på berget. Sedan körs delarna ner och säljs som skrot.

Under vistelsen i Åre bor de i lägenheter som Skistar håller med.

– Där borta, säger förmannen och pekar mot Åre Fjällby. Men det blir inte mycket fritid.

– Jobba, äta, sova, det är allt killarna gör. Fast de gillar också att roa sig, så på lördagarna, när de är lediga, då är det party.

Han har varit i Åre förr; för fem år sedan var han här och hämtade ner de båda kabinerna till fabriken för renovering. Bärlinebytet är det första sedan kabinbanan byggdes.

– Det är ett "once in a lifetime” jobb, det görs bara en gång per mansålder, säger förmannen, som själv har 24 års yrkeserfarenhet.

Han beskriver det mer som en livsstil än ett jobb. Och den är inte förenlig med ordnat familjeliv. Därför är de ungkarlar varenda en.

Min fråga om höjdrädsla bemöts med skeptisk blick. Skojar hon?

– De här killarna är så vana, de tänker knappt ens på var de jobbar.

Olyckor är sällsynta, säger han, men påpekar att det finns en fara med att bli alltför erfaren och duktig: när man har jobbat många år börjar man tappa respekten för höjderna. Då kanske man blir mindre försiktig.

– Det är ungefär som bergsklättrare, säger förmannen och försvinner iväg för att fortsätta arbetet.

Mer läsning

Annons