Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åredagen: Sociala medier är framtiden

/
  • Här är årets prisbelönta företagare i Åre kommun: från vänster Leif Åke Lindeborg, Däckverkstan Järpen, tvillingsystrarna Ann och Pia (ej med på bild) Lindqvist från Twins, och målare Jerry Gällros. Kommunalrådet Eva Hellstrand (C), tvåa från höger, delade ut priserna.Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • Annika Cawthorn, samordnare från Åres Miun-utbildning Skarp, översåg enkäten där åhörarna fick markera med karameller vilka sociala media de besökt. Blocket vann.
Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • Åhörarna fick stoppa karameller i glasrören för de sociala media de besökt på nätet.Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • Sofie Nordlund, elev på Outdoor Adventure-utbildningen, hjälpte till med undersökningen. Hon hade nog väntat sig lite mer karameller i Youtube-röret.Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • Annika Cawthorn, samordnare från Åres Miun-utbildning Skarp, översåg enkäten där åhörarna fick markera med karameller vilka sociala medier de besökt. Blocket vann.    Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • Andreas Karlsson från Friends Agenda tror att sociala medier är det fram­- tida sättet att nå ut med budskap.
  • Årets prisbelönta företagare i Åre kommun: från vänster Leif Åke Lindeborg, Däckverkstan Järpen, tvillingsystrarna Ann och Pia (ej med på bild) Lindqvist från Twins, och målare Jerry Gällros. Kommunalrådet  Eva Hellstrand (C), tvåa från höger, delade ut priserna.

Sociala medier som Facebook, Twitter och Youtube på internet öppnar svindlande möjligheter för den som vill nå ut med sitt budskap. Så Åreföretagare, börja twittra och framtiden är din!

Det var, något tillspetsat, budskapet från podiet på Åredagen i går.

Annons

– Över 300 miljoner människor är medlemmar på Facebook. Vore Facebook ett land skulle det vara fjärde största landet i världen.

Detta och andra smått ofattbara fakta vällde ut över åhörarna när två inbjudna talare från cyberspace, Andreas Eriksson, Nordinteractive, och Andreas Karlsson från Friends Agenda, intog scenen.

Enligt bägge Andreas är sociala medier framtiden. Möjligheterna för företag, personer, eller en destination som Åre, att nå ut med sitt budskap helt enkelt ändlösa. Och det kostar inte ens pengar. Så varför betala för dyra annonser när man kan twittra gratis att snökanonerna går för fullt och att liftarna öppnar i Duved på fredag och nå massor med folk?

– Men man måste vara ärlig. Det som läggs ut på internet försvinner aldrig, varnade Andreas Karlsson.

Vid kaffet fick åhörarna själva visa hur insatta de var i den sociala medievärlden genom att markera med karameller i glasrör vilka sajter de varit inne på: Facebook, Twitter, Youtube, Blocket, are.cc och några till fanns med.

Inget rör blev särskilt fullt vilket kanske var typiskt, enligt ene Andreas är det bara 5 procent av svenskarna som twittrar. Men Skistar är redan på banan, både på Facebook och Twitter, vilket fungerar fint enligt marknads- och eventansvariga Anna Wersén.

– Men det krävs att man är aktiv och uppdaterar hela tiden, sade hon.

Åreföretagarnas vd Lars Börje ”Bulan” Eriksson berättade att webbsajten are.se, som hittills huvudsakligen varit kommunens hemsida, nu blir portal för hela Åre, med både turistisk och kommunal information, samtidigt som man fortsätter arbetet med are360.com.

Under dagen delade näringslivschef Janne Andersson och kommunalrådet Eva Hellstrand (C) ut sedvanliga företagarpriser. Årets nyföretagare heter Leif Åke Lindeborg, Däckverkstan i Järpen. Årets servicepersoner är tvillingarna Ann och Pia Lindqvist från restaurangen Twins i Åre. Målare Jerry Gällros fick Mästerbrev.

Mer läsning

Annons