Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åre tävlar om ny spårbilbana

/
  • Under EU-mötena i Åre i juli stod Banverkets mobila spårbilsstation på Åre torg och de tillresta EU-ministrarna kom på studiebesök. Om en dryg vecka vet vi om Åre anses som lämplig ort också för en pilotbana.  Foto: Elisabet Rydell-Janson

Den 28 september presenterar spårbils- utredare Kjell Dahlström sin spårbilsbaneutredning för regeringen, som utifrån den ska besluta vilken kommun som ska få bygga en första pilotbana. Tolv kommuner tävlar om miljardprojektet. En av dem är Åre.

Annons

Kjell Dahlström, tidigare generaldirektör på SIKA, är förmodligen Sveriges mesta expert på spårbilar, hans erfarenhet i ämnet går tillbaka flera decennier. I april i år utsågs han till regeringens särskilda spårbilsutredare och nästa måndag presentar han sin färdiga utredning för infrastrukturminister Åsa Torstensson.

I sin utredning ska han föreslå vilka kommuner av de tolv som står i kö för att få bygga pilotbanan som är bäst lämpade.

– Jag kommer att trycka på två till fyra kommuner, säger Dahlström.

Vilka dessa blir vill han av naturliga skäl inte avslöja före presentationen.

Men han säger till LT att Åre och Hofors står ut som de klart minsta kommunerna med cirka 10 000 invånare vardera. Övriga tio är betydligt större. Där finns bland andra Stockholm, Uppsala, Umeå, Eskilstuna och Trollhättan.

Och eftersom Banverket och regeringen gärna vill använda spårbilen som ett showcase för att marknadsföra Sverige – som i somras när en mobil spårbilsstation ställdes upp på Åre torg och visades för de tillresta EU-minstrarna – så är risken att Åre anses lite för avsides.

Men Åre har sina fördelar, påpekar Dahlström.

Det är en mycket intressant och exklusiv ort med internationell publik dit folk kommer för att röra på sig, inte sitta inne. Bygger man en spårbilsbana i Åre så syns den av alla, menar Dahlström.

– Alla kommer att åka den, säger han.

När det gäller själva utformningen av banan säger Dahlström att det finns två storlekar.

En större bana som innebär en investering på en knapp miljard och en mindre för en halv miljard.

För Åres del har han tagit med bägge alternativen.

Mer läsning

Annons