Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jämtkraft: Drabbar kunderna med mer besvär

Avtal och fullmakter som ges via telefon är ett växande problem för elbranschen. Kunderna riskerar att drabbas av besvär som kostar både tid och pengar.

Det menar Jämtkraft AB.

Annons

De kontrakt som Baraspara AB tecknar med elkonsumenter bygger helt på inspelade telefonsamtal. Kunden ger där bolaget fullmakt att byta elleverantör.

– Det är en metod som blivit allt vanligare och vi upplever det som ett växande problem för branschen, säger Anders Rubensson, pressansvarig på Jämtkraft AB.

Jämtkraft har varje vecka 50 till 100 elkunder som tecknat avtal med telefonförsäljare och där man nu vill byta elleverantör.

– Det är inte säkert att kunden förstått att man gett bolaget en fullmakt, säger Anders Rubensson och berättar att Jämtkraft nu ska ta kontakt med de kunderna och försäkra sig att de förstått innebörden i de avtal man ingått med telefonförsäljaren.

Baraspara är inte ensam om att teckna avtal efter inspelade telefonsamtal.

– I slutändan kan de här elkonsumenterna komma att drabbas av besvär som kostar både tid och pengar, tror Anders Rubensson.

Till skillnad från Baraspara så lämnar Jämtkraft AB alltid ett skriftligt avtalsförslag till kunden när man tecknar ett nytt abonnemang.

Anders Rubensson uppmanar också den som känner sig pressad eller lurad av en telefonförsäljare att kontakta konsumentverket.

– Man är även välkommen att kontakta oss på Jämtkraft för hjälp, säger han.

Annons