Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Jag ska vara topp fem i år"

Emelie Moe är på hemmaplan och laddar upp inför säsongens första tävling om tre veckor. – I år ska vara mitt år, jag ska vara topp fem, så är det bara.

I helgens testkörning i Karlskoga var Emelie Moe 1,4 sekunder efter den snabbaste tiden, utan att ha kört tidigare i år, i en ny bil.

– För att vara första gången med bilen, den är ju helt fabriksny, var det en väldigt bra start. Med lite mer körning i ryggen kommer jag nog att hänga med, säger hon.

Banan i Karlskoga är Moes "hemmabana", över femtio mil bort. Det finns ingen närmare aktiv tävlingsbana, men hon tänker inte flytta.

– Jag trivs jättebra här uppe och jag jobbar ju på pappas företag och tror inte att jag skulle kunna ha den flexibiliteten jag har nu, på ett annat jobb, säger hon och tillägger att hon hellre lever med att åka tidigare än alla andra för att hinna fram än lämnar de förutsättningar hon har på hemmaplan i Östersund.

Emelie Moe började köra gokart som 14-åring efter att hon fått lägga fotbollsskorna och målvaktshandskarna på hyllan på grund av knäproblem. Efter en dag på banan med familjen var hon fast och började tävla redan hösten därpå. Det var 2006 och efter många fina resultat i gokart-grenen blev hon tillfrågad av Alx Danielsson om hon ville testköra en Renault Clio hösten 2011.

– När den chansen kom började vi fundera på om vi skulle börja köra Clio, för det var en helt ny klass när den kom 2012. Men vi fick inte ihop det ekonomiska då utan satsade på 2013, säger Emelie Moe.

Clio Cup, där Emelie Moe kör, är en supportklass till STCC. "Vanliga bilar", modifierade till racingbilar, körs på asfalterad racingbana. Det kan vara en av världens dyraste sporter.

– Det är runt en halv miljon per år. Då är det inräknat anmälningsavgifter, däck, bränsle och så vidare. [...] Man kan inte betala det ur egen ficka, berättar Moe.

För Moe är sponsorerna guld värda och hon har haft tur. Det är många tjejer som saknar sponsorer och därför inte kan fortsätta att satsa mot SM-klassen STCC, steget upp från Clio Cup.

– Jag tror att fler (sponsorer) är villiga att satsa på en kille för de kopplar ihop killar och sport med varandra, säger Moe och förklarar:

– Jag kan inte påstå att jag haft det problemet men jag vet andra som har haft det [...]. Det finns tjejer som vill köra och det finns talanger men de tar sig inte fram för att de inte har det ekonomiska stödet.

Förra säsongen var en av höjdpunkterna att stå på pallen som bästa tjej på Solvalla. Den här säsongen har förberedelserna varit bättre, inte minst för att mycket av förra säsongen gick åt till rehabilitering efter en höftoperation.

– Jag känner mig betydligt bättre förberedd i år än förra året. Förra året vid den här tiden hade jag precis börja jobba, säger hon.

Med den nya bilen har hon turbomotor under huven och 220 hästkrafter i stället för 205. Hon har förberett sig i simulator under vintern, tränat styrka och kondition. Nästa helg väntar ett sextimmarslopp i Björkvik och den 8-9 maj är det premiär i Clio Cup. Hon siktar på toppen i år och inom en överskådlig tid vill hon köra SM.

– Om det tar två år eller tio år vet jag inte men jag har siktet på att ta mig dit i alla fall, säger Moe och fortsätter:

– I år ska vara mitt år, jag ska vara topp fem, så är det bara. Jag känner att jag är bra på gång och att jag har alla möjligheter att ta mig dit.

Fakta Emelie Moe

Emelie Erica Moe, 23 år, från Östersund

Familj: Mor, far och hund

Förebilder: Lewis Hamilton, Marcus Ericsson och Annie Steel ("Vilken jävla tjej! Hon kör Dakar och får en pinne genom smalbenet men fortsätter och blir bästa tjej").

Fakta STCC och Clio Cup

Renault Clio Cup är en supportklass till STCC, Scandinavian Touring Car Championship, som är SM-klassen.

Kvinnor och män tävlar mot varandra i samma klass.

Licens krävs för att köra i STCC och supportklasserna. Samma licens krävs för samtliga klasser.

Två olika bilar körs i Clio Cup vilka är varianter på Renault Clio.

Premiären går i Skövde den 8-9 maj.