Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Iskalla tåg retar SJ-resenärer

SJ kör kalla, risiga tåg. Kyla, vattenbrist, frusna toaletter och översvämningar på tågen är något SJ kämpar mot i vintertider. Martin Stugholm veckopendlar från Brunflo till Stockholm och är besviken på tågens standard.

– Ska de köra intercitytåg så ska de inte vara hittade på ett tågmuseum, vi vill ha tåg som fungerar, säger han.

Annons

Det är vinter och kallt. På SJ har man problem med att hålla tågvagnarna i form. Kyla, vattenbrist, frusna toaletter och översvämningar är bara några av de problem tågresenärerna kan möta. Martin Stugholm bor i Brunflo och veckopendlar till jobbet i Stockholm.

– Jag känner mig som en andra klassens medborgare, säger han. Vi alla betalar biljetter, var vi än reser borde vi behandlas lika.

Martin tycker att personalen på tågen gör ett bra jobb och det känns som om de gör allt för att hjälpa resenärerna. En tågmästare har berättat för honom att de sämsta vagnarna skickas norrut medan de bättre hålls i södra delarna av landet. Han tror det beror på att man längre ner i landet inte accepterar is på tågen och att norrlänningar klara sig bättre i kylan.

– Det har fungerat ganska bra nu men man undrar ju hur det blir mot den ännu kallare vintern, säger Martin Stugholm.

Bland annat här i Jämtland får man stå ut med väldigt dåliga vagnar. Förra söndagen när Martin skulle åka ner till Stockholm var det iskallt på tåget, det fanns inget vatten och toaletterna var sönderfrusna.

– Det var som att komma in i en frysbox eftersom att elen inte hade varit på när tåget stod still i Östersund, säger han.

Efter några timmar hade rören tinat upp men en vattenläcka upptäcktes i en vagn vilket ledde till översvämning. Tåget blev närmre två timmar försenat till Stockholm och SJ fick beställa in taxibilar till de resenärer som skulle åka vidare.

– Det borde vara förnuftigare att lägga pengarna på underhåll av vagnar och järnvägar än att köpa taxiresor för pengarna, tycker Martin.

Det är få X2000-avgångar nu för tiden, de har dragit ner på dem de senaste åren. Till Sundsvall finns det till exempel betydligt fler avgångar.

– Jag åker alltid tåg, jag tycker det är ett bra sätt att resa på. Man kan jobba medan man reser men på Intercitytågen finns det ju ingen el vid sätena, säger Martin.

Dessa tåg har börjat renoveras men det är långt ifrån alla vagnar som är bra.

– Ska de köra intercitytåg så ska de inte vara hittade på ett tågmuseum, vi vill ha tåg som fungerar.

Martin är orolig för att turismen i Jämtland ska fara illa av den dåliga hanteringen av tågen. Kanske väljer man att turista någon annan stans om man vet att tågtrafiken är så dålig som den är?