Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inte konstigt att olyckorna ökar

Arbetsmiljö kan ha olika betydelser.

Annons

På ett kontor: Att ställa in arbetsstolen för 2000 kronor i perfekt ergonomisk position. På järnvägen: Att undvika att bli överkörd av framrusande tåg eller få 16 000 volt genom kroppen. Det finns visserligen historier om järnvägare som har klarat sig mot alla odds. I boken "Det stora tågrånet" berättar Mikael Nyberg om en 22-årig kille som blev träffad av ett tåg när han rensade en översnöad växel. Killen var anställd av ett bemanningsföretag och uthyrd till Infranord via ett annat bolag – ett betecknande anställningsförhållande på dagens uppsplittrade järnväg.

Arbetsmiljö på järnvägen är en fråga om liv och död. Ändå har antalet tillbud och olyckor ökat kraftigt under den senaste tioårsperioden, visar en granskning av P1:s Kaliber.

Den höga trafikbelastningen på spåren ökar stressen och minskar tiden för underhållsarbeten. Lägg därtill ett sammelsurium av olika underhållsbolag som ska leverera vinst ur underbud. Det är inte konstigt att det har blivit farligare på järnvägen.