Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare/Svar: SJ: Vi är inte cyniska mot tågkunderna

Annons

Tord Andersson skriver i LT 9 januari att det är cyniskt av SJ att ta bort biljettautomaten i Östersund, och beskyller SJ för både arrogans och ansvarslöshet. Dessutom hänvisar Andersson till ett osant påstående om att biljettautomaten i Åre ska avvecklas, det är fel. Detta efter att ha läst en inte helt underbyggd insändare i LT (8/1).

LT 9 januari.

Det är naturligtvis varken cyniskt, ansvarslöst eller arrogant att lyssna på sina kunder. Eller att avveckla en resurskrävande biljettautomat som knappt används och istället använda pengarna där de gör mest nytta.

Under de senaste åren har försäljningen via biljettautomater rasat. Bara det senaste året (oktober 2017 vs oktober 2018) minskade köp i biljettautomat med närmare 30 procent, samtidigt som köp av enkelresor i SJs mobilapp ökade med 34 procent. I Östersund köper en person av 100 (!) sin biljett i automaten.

Vi lägger därför hellre pengarna på att göra våra efterfrågade kanaler ännu bättre, exakt så som Tord Andersson uttryckligen efterfrågar. Investeringarna syns faktiskt redan. SJ.se och mobilapp utnämndes 2018 till Sveriges bästa sajt alla kategorier och vi erbjuder givetvis kostnadsfri ledsagning för den som mot förmodan behöver hjälp med att boka i dessa lättanvända kanaler. Det är att ta ett tydligt ansvar.

Enligt undersökningen Svenskarna och internet 2018 anger tre procent (!) av de som inte alls använder internet att det är för dyrt. 47 procent (!) anger däremot att de saknar intresse. Det märks i Östersund där det säljs runt en pensionärsbiljett i veckan via biljettautomaten. Det finns givetvis enskilda pensionärer som av olika anledningar har utmaningar i vardagen, men att köpa tågbiljett hos SJ är varken dyrt eller krångligt.

 

Stephan Ray

Presskommunikatör, SJ AB

Tord Andersson svarar direkt: Stephan Ray påstår att det digitala utanförskapet hos äldre är en myt. En slutsats som han verkar grunda på försäljningen av pensionärsbiljetter i Östersund. Men det är ingen myt. 1,1 miljoner svenskar använder fortfarande inte internet dagligen - och majoriteten av dem är över 76 år. Denna grupp straffas konsekvent med avgifter och sämre service.

Och kan det vara så en del av förklaringen till att försäljningen via SJ:s mobilapp ökat så kraftigt är att SJ lagt har ner sina resebutiker och (snart) sina automater?

 

Tord Andersson

Ledarskribent

 

 

 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons