Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Skatten gynnar storstäder

Två rapporter visar i blixtbelysning hur destruktiv klimatpolitiken är inom transportområdet. Politikerna är fortfarande i händerna på bilindustrins lobbyister

Riksrevisionen visar att det s k bonus–malus-systemet för personbilar systematiskt gynnar de som får tjänstebil genom jobbet och bilköpare i storstäderna – istället för de som fortfarande verkligen behöver bil – nämligen folk i glesbygden.

Dagens Eko visar i en annan granskning att avgifterna i kollektivtrafiken ökat med i snitt 43 procent under de senaste tio åren, medan konsumentpriserna under samma period ökat med endast 12 procent. Politikerna har prioriterat att sänka skatterna för välbärgade framför att satsa på en tillgänglig kollektivtrafik.

Detta under en period när varenda politiker blivit alltmer medveten om klimatkrisens allvar. Nu behövs ett lappkast i transportpolitiken.

Sluta subventionera personbilar, höj koldioxidskatten och kompensera landsbygden genom riktade skattereduktioner och på andra sätt, Subventionera kollektivtrafiken mer, stoppa motorvägsbyggen och investera i bättre kollektivtrafik. Förbjud fossildrivna bilar i stadskärnorna – till att börja med.

Tredubbla takten på utbyggnaden av laddstolpar överallt. Klimatet behöver verkligen inte ett enda år till med siffror som visar på felprioriteringar i transportpolitiken!

Torbjörn Vennström

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel