Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Österängen kan bli en gasbomb

Bland många idéer som skymtat fram är att busstorget skulle kunna ersättas av ett stort bussgarage under Österängsparken.

Dagens batteridrivna el-bussar med sin begränsade räckvidd mellan laddningsstationerna kommer så småningom att ersättas av vätgasdrivna el-bussar. Den fossilfria vätgasen som omvandlas till el i så kallade bränsleceller medför att räckvidden mellan tankställena för de vätgasdrivna bussarna kommer att kunna jämföras med räckvidden mellan tankställena för dieseldrivna bussar.

Om dagens långtradare skulle vara batteridrivna skulle de inte ha kvar mycket utrymme för last om avståndet mellan laddstationerna är långt. Batterierna skulle bli för tunga.

För att tillverka vätgas åtgår precis som vid batteriladdning en stor mängd elenergi. Men vätgas-bränslecell tekniken medför en mycket stor viktbesparing jämfört med batteridrift. Inom ett EU stött projekt utvecklar man nu vätgasdrift för el-drivna långtradare. Så utvecklingen går redan nu mot vätgas drift för tyngre fordon. Svensk industri har levererat bränsleceller till projektet.

En vätgasläcka i ett bussgarage under Österängsparken skulle kunna få katastrofala följder om läckan leder till en vätgasexplosion.

HVO Diesel som minskar koldioxid utsläppet med upp till 90 procent är i ett sådant garage ett säkrare alternativ. Samtidigt som även dessa dieselavgaser kan påverka människan negativt, om ventilationssystemet är underdimensionerat.

Men mycket talar för att vätgas kommer att bli framtidens dominerande bussdrivmedel.

Björn Wahlberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel