Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Nonsens om elbilar

Annons

Till ingenjör Bror Larsson: Du tycks glömma en del fakta!

En elbil har en verkningsgrad på närmare 90-95 procent. De drar ca 1,3-2 Kwh/mil.

De bästa dieselbilarna har en verkningsgrad på i bästa fall 30 procent och drar ca 7-9 KWh/mil. En elbil drar bara 20%procent av den energi som en diesel/bensinbil. Ett nog så viktigt argument för miljön förutom att det inte blir några avgaser!

Jag har kört elbil i tio år. Min första elbil var av 1997 års modell, Den hade en räckvidd på ca 75 Km som bäst, det räckte mer än väl fram och tillbaka till jobbet och min dagliga körning. Laddningen gjordes nattetid via ett vanligt 230 uttag. Det drog ca 10 Ampere och tog ca 8-9 timmar.

I dag kör jag en 2012 års elbil. Den har en räckvidd på ca 200 Km. Jag använder den i jobbet och det räcker mer än väl. Laddar gör jag via en laddbox hemma eller i vanligt 230 uttag Det brukar räcka med 7-9 timmar per dygn med 10 Ampere säkring, något som många motorvärmarstolpar har.

En motorvärmare drar ca 5-800 Watt ( ca 3-4 A) sen är det många som har kupevärmare på ca 800- 1400 Watt ( ca 4-7 A) Tillsammans ca 10 A, dvs, lika mycket som elbilens laddare drar.

De gånger man behöver snabbladda en elbil är bara om man tänker åka någon längre sträcka, så ditt resonemang håller inte! De flesta resor vi gör med bil är 15-50 km om dagen. till och från jobbet, hämta barnen, handla, mm.

Dessutom laddar man nästan alltid elbilen under natten då förbrukningen i näten är som lägst!

Så att elnätet inte skulle räcka till är rent nonsens

 

Också ingenjör

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons