Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Flyget kommer billigt undan

Mesig var ordet. Regeringens utredare säger det själv om den utredning kring flygets klimatpåverkan som nu presenteras. Dags att dämpa förhoppningarna att biobränslen ska vara lösningen. Det finns varken utvecklad teknik eller råvaror för den närmaste framtiden. Så möjligheterna för flyget att uppnå klimatmålen de kommande tio åren är alltså små.

Är det inte dags att tala klarspråk, också från politiskt håll? Vi måste flyga mindre. Flyget är en av de stora klimatbovarna. Ska vi ha en chans att hejda klimatförändringen så måste vi välja andra färdsätt eller flyga mindre ofta och kortare sträckor. En familj med två barn som flyger till Thailand på semester släpper ut 12 ton koldioxid. Lika mycket som deras bensinbil släpper ut på fem år.

Avgift och Utdelning är ett sätt att styra miljöskadlig verksamhet mot mer hållbara alternativ. Flyget har hittills kommit billigt undan när det gäller utsläpp av växthusgaser. Så lägg en stigande avgift på flygresor och dela sedan ut intäkten i lika delar till varje vuxen medborgare (och en halv del till barnen). En rättvis extraslant till dem som väljer att begränsa sitt flygande. Och samtidigt, vissa flygresor är oundvikliga. Då kan en utdelning i någon mån kompensera för den dyrare biljetten.

Det är bråttom nu, om vi ska lyckas hejda klimatförändringen och rädda framtiden för våra barnbarn. Då duger det inte att flygresandet bara ökar och ökar år efter år.

Ingela Bollgren, Klimatsvaret

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel