Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Faran när elbilar brinner

Det bildas Vätefluorid vid bränder och termisk rusning (brand) i litiumjon-batterier.

Problemet med att bli exponerad med vätefluorid/fluorvätesyra är förutom risken för frätskador att den kan orsaka akut kalciumbrist, vilket kan vara livshotande.

Hur farligt är detta för de som använder litiumjon-batterier i sina elbilar? Kan någon inom Brandförsvaret eller billeverantörerna svara på nedanstående frågor?

Hur ska man veta att det är riskfritt att gå in i ett parkeringsgarage, finns det larmutrustningar i bilarna eller i garagen som varnar för dessa farliga eventuella utsläpp?

Om ett litiumjon-batteri i en elbil får en termisk rusning (brand) hur farligt är det att befinna sig i dess närhet?

Om det blir en termisk rusning (brand) i ett litiumjon-batteri när man kör hur ska man veta det och hur snabbt måste man ta sig bort från bilen?

Finns det motmedel för sanering av personer och släckutrustning i bilarna vid ett eventuellt utsläpp av Vätefluorid?

Vad jag vet finns ingen information om detta när man köper en elbil, borde inte detta ingå i konsumentinformationen?

Viktigast av allt, är detta en helt överdriven oro så är det viktigt att det kommer fram. Det är många med mig som funderar på detta.

Vi har lärt oss hantera bensin och diesel, då kan vi väl lära oss hantera litiumjon-batterier också, bara någon berättar vad som kan hända och hur vi ska förhålla oss till dem.

Bror Larsson

Elkraftingenjören

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel