Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Danskar fördyrar PostNord

Annons

Distributionschef Hans Bergander skriver i en insändare i LT den 19 november att den svenska porthöjningen inte har något att göra med den danska postverksamheten.

Han påstår att varje land ska kunna bära sina egna kostnader. Hur kan det då komma sig att den svenska delen av PostNord, som gick med 4216 miljoner i vinst för åren 2014-2018 och den svenska brevaffären med 3542 miljoner i vinst åren 2009-2013 före resultatjusteringar, måste höja portot med ca 57 procent från 2017-12-31 till 2020-01-01? Kan det till någon del bero på att den danska delen av PostNord gick med 3951 miljoner i förlust före resultatjusteringar åren 2014-2018?

På grund av att den danska delen av PostNord gått med så stora förlust fick svenska staten (skattebetalarna) bidra med 400 miljoner till PostNord 2017-2018. Dessutom fick PostNord plocka ut ca 3,3 miljarder ur egen ficka för att rädda verksamheten. Merparten av dessa pengar kom säkerligen från den lönsamma svenska delen av PostNord. Inte undra på att näringsminister Mikael Damberg "gick i taket" och funderade på splittra PostNord. Normalt ska ju statliga bolag leverera en viss vinst till staten.

Jag håller med Bergander att portot måste höjas om brevvolymerna minskar, men tror inte att portohöjningarna behövt vara så stora om PostNord inte belastats av den danska förlustaffären. Styrelseordförande Marianne Nifvert och näringsminister Maud Olofssons beslut att bilda PostNord är en dyr affär för svenska skattebetalare och brevskrivare.

Post Nord dyrt för svenskarna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel