Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Innan vi raglar ut på det sluttande planet

Annons

Systembolaget satsar på reklam-tv. Utan alkoholmonopolet skulle spritförsäljningen få en helt annan karaktär, är budskapet. Var Systembolaget en privat aktör med vinstmaximering som högsta mål skulle butikerna se annorlunda ut. Vid kassorna skulle man locka med sköna erbjudanden av typen ”Ta fyra pilsner – betala för tre”. Olönsamma produkter skulle plockas ned från hyllorna till förmån för storsäljarna.

Statens ensamrätt på alkoholförsäljning beskylls ibland för att vara skenhelig. Och det är väl sant i så måtto att Systembolaget bidrar till att förstöra livet för tusentals svenskar varje år. Lika sant är att utan alkoholmonopolet skulle ännu fler liv fördärvas; beräkningar från Folkhälsoinstitutet talar om en 14–29-procentig ökning av konsumtionen beroende på om monopolet avskaffas delvis (begränsad tillgång i specialbutiker) eller helt och hållet (total tillgång i dagligvaruhandeln).

Enligt uppgifter i DN kommer den utredning som tittar på gårdsförsäljning av alkohol att föreslå att svenska producenter tillåts sälja sina egna plus liknande produkter från andra tillverkare. Genom att tillåta ett större sortiment i gårdsbutikerna skulle svensk rätt harmonisera bättre med EU:s konkurrensregler. Moderaterna och Centerpartiet är positiva till gårdsförsäljning medan företrädare för Folkpartiet och Kristdemokraterna är mer kritiska.

Först gårdsförsäljning och sedan vad? Systembolaget borde köpa mer reklamtid för sina pengar. Det är nämligen dags att ta strid för alkoholmonopolet, innan vi börjar ragla ut på det sluttande planet.

Annons